W tym tygodniu [link=http://www.rp.pl/artykul/542395-Operatorzy--zapomnijcie-o-neutralnosci-technologicznej-sieci--UPDATE-.html]KPMG opublikowało ciekawy raport[/link], z którego wynikało, że operatorzy sieci mobilnych powinni zrezygnować z płaskich taryf dostępowych, które umożliwiają nielimitowane korzystanie ze wszelkich zasobów internetu. Dylemat jest znany: abonamenty spadają, koszty obsługi ruchu drastycznie rosną. KPMG dotknęło problemu, o którym od roku coraz częściej mówi się w branży. Obserwacja: jak najbadziej słuszna, założenia: bez zastrzeżeń, wnioski: no nie wiem…
Problem jest mi bliski, bo bardzo przypomina sytuację tradycyjnych wydawców prasowych, którym internet, co to dużo gadać, niszczy biznes. Od dwóch lat, taki guru prasowego rynku jak Rupert Murdoch mówi, że internetowe treści muszą być płatne. I co z tego wynika? Ano niewiele. Brak odważnego, który zaryzykuje przychody z rynku reklamowego, aby kreować rynek płatnego dostępu. Wprowadzenie odpłatności za elektroniczne treści przez jednego wydawcę oznaczać będzie, że wszyscy jego czytelnicy szubciutko uciekną do innego, który odpłatności nie wprowadzi. Za nim uciekną reklamodawcy i odważny zostaje na lodzie.
Obawiam się, że odważny operator komórkowy, który chciałby sprzedawać dodatkowo strumień danych do aplikacji [i]peer-to-peer[/i], czy do [i]streamingu[/i] wideo znalazłby się w podobnej sytuacji – klienci uciekną mu do konkurencji, która w kułak będzie rechotać z innowatora, który chciał kreować pozytywne dla branży trendy. Trudno nawet myśleć o jakimś porozumieniu, bo zaraz wkroczy bojowy ostatnio urząd antmonopolowy, albo Komisja Europejska, która z neutralności sieciowej uczyniła jeden z filarów e-polityki.
Oczywiście można godzinami dyskutować, czy nie dałoby się sprzedać usługi „premium download” dla fanatyków ściągania gier i filmów z internetu (swoją drogą ciekawe co na to właściciele praw autorskich). Ja się tylko zastanawiam, jaka liczba potencjalnych klientów w wieku 24+ jest w stanie docenić taką usługę i chcieć za nią zapłacić.
Nie czarujmy się. Telekomunikacyjny biznes, póki co, jest bardzo prosty i nie łatwo go będzie z korzyścia dla operatorów… skomplikować