Polskie firmy słabo wykorzystują nowe technologie

Opracowanie GUS na temat wykorzystania technologii m.in. w firmach nie napawa optymizmem

Aktualizacja: 14.12.2010 02:20 Publikacja: 14.12.2010 02:03

Polskie firmy słabo wykorzystują nowe technologie

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

Najnowszy raport GUS „Społeczeństwo informacyjne w Polsce” przynosi ponury obraz polskich przedsiębiorstw, które wykorzystują nowoczesne technologie w stopniu podobnym jak firmy na rozwiniętych rynkach, tyle że dekadę temu.

Nasze przedsiębiorstwa niechętnie używają Internetu do kontaktów z klientami i innymi biznesami. Podstawową witrynę internetową posiada niecałe dwie trzecie z nich. Zaledwie 7 proc. tych stron jest czymś więcej niż oknem wystawowym i pozwala np. na zamówienie towaru.

– Wiele przedsiębiorstw, szczególnie niszowych, wręcz nie potrzebuje witryny w Internecie, bo działalność opiera na sieci nieformalnych kontaktów z klientami. Biznesowa rzeczywistość jest bardzo tradycyjna – komentuje Paweł Zajączkowski, szef sprzedaży w firmie ASV Stuebbe specjalizującej się w instalacjach przemysłowych.

Jacek Murawski, prezes Microsoft Polska, jest jednak optymistą. – Po pierwsze w Polsce istnieje bardzo wiele mikroprzedsiębiorstw, co zaburza nieco obraz przeciętnej firmy. Po drugie polscy konsumenci coraz częściej używają Internetu do najróżniejszych transakcji. Oni wymuszają na firmach adaptację nowych technologii – komentuje. Na razie jednak nawet wykorzystanie systemu informatycznego klasy ERP, wspomagającego zarządzanie zasobami firmy, nie jest powszechne. Rozwiązania tej klasy używa 11,3 proc. firm (6,6 proc. małych, 22 proc. średnich i 57,9 proc. dużych).

[wyimek]11,3 procent polskich firm używa systemów zarządzania klasy ERP[/wyimek]

Standardem nie jest nawet wspomaganie się Internetem przy np. zamawianiu towarów. Aż 57 proc. z nich deklaruje, że kupuje w ten sposób mniej niż 10 proc. dóbr potrzebnych do codziennej działalności.

Dzieje się tak, mimo że połączenie z siecią ma ponad 95 proc. firm, niezależnie od lokalizacji. Internet w polskim biznesie to bowiem dobro dla wybranych. Tylko 33 proc. zatrudnionych ma dostęp do komputera podłączonego do Internetu.

– Część pracodawców tworzy miejsca pracy niskiej jakości. Wynika to z obawy, że dostęp do sieci będzie używany niezgodnie z przeznaczeniem, oraz charakteru pracy, często niewymagającej komputera – komentuje dr Dominik Batorski, socjolog Internetu z Uniwersytetu Warszawskiego. Powodów do obaw naszym firmom przysparzają także nieodpowiedzialne zachowania pracowników. Według danych firmy Symantec, producenta zabezpieczeń, prawie 60 proc. z nich bez zgody wynosi poza firmę służbowe dane – wysyłając je e-mailem czy nagrywając na nośniki pamięci. Raport GUS potwierdza też, że w najbliższym czasie nie ma co liczyć na powstanie polskiego odpowiednika technologicznej Doliny Krzemowej. Powód to niskie umiejętności programistyczne polskich pracowników. Ich posiadanie deklaruje ledwie 5 proc. z nich. Np. w Finlandii jest to 21 proc.

Istnieje jednak szansa, że zapóźnienie część firm wykorzysta do wprowadzenia nowych i tańszych rozwiązań, opartych m.in. na oprogramowaniu dostarczanym przez Internet. Na większą sprzedaż produktów liczą w związku z tym firmy takie jak Google, Microsoft, Salesforce. com czy Riverbed. – Brak konieczności inwestowania we własny sprzęt ułatwi adaptację nowości nawet najmniejszym firmom – stwierdził Jacek Murawski.

[ramka][srodtytul]Jak sprawnie i bezpiecznie korzystać z informatycznych nowości[/srodtytul]

[b]1. Strona internetowa firmy[/b]

Nie musi być rozbudowanym portalem. Przejrzystą witrynę można założyć, wykorzystując gotowe szablony na platformach, takich jak np. blogowy Wordpress. W wielu przypadkach w zależności od specyfiki branży zamiast klasycznej witryny WWW wystarczy stworzenie tzw. fanpage na serwisach społecznościowych, takich jak Facebook czy Nasza-Klasa. Warto rozważyć także założenie kanału z materiałami wideo na serwisach takich jak YouTube oraz zamieszczanie najnowszych informacji w formie postów na mikroblogowych platformach Blip czy Twitter. Aktywność w wielu serwisach jednocześnie może być skuteczniejsza od pojedynczej strony WWW.

[b]2. Komentarze i opinie klientów[/b]

Jeśli firma otwiera swoją stronę na komentarze klientów lub tworzy forum, pewne jest, że pojawią się negatywne wpisy. Brak reakcji na nie to jeden z najczęściej popełnianych w sieci wizerunkowych błędów. Jeśli firma nie jest w stanie monitorować pojawiających się wpisów, to możliwość ich dodawania powinna zostać na stałe zablokowana.

[b]3. Inwestycje w systemy ERP, CRM i licencje na „pudełkowe” oprogramowanie[/b]

Dostarczane przez Internet oprogramowanie dla firm, począwszy od popularnych Google Apps, pakietu Zoho przez wyspecjalizowane produkty, takie jak Salesforce. com czy usługi Amazon. com, wymagają zmiany przyzwyczajeń (np. przechowywania danych poza firmą), w zamian oferując większą elastyczność i płatności za rzeczywisty czas używania. Oprogramowanie dostarczane jako usługa eliminuje też problem aktualizacji wersji, znanego z tradycyjnych programów instalowanych lokalnie na komputerze.

[b]4. Bezpieczeństwo jako przewaga konkurencyjna [/b]

Raport GUS wskazuje, że zaledwie 3 proc. firm umożliwiających zamawianie produktów przez Internet na swoich stronach wykorzystuje certyfikaty bezpieczeństwa, znane np. z witryn bankowych. Wyposażenie e-sklepu w taki certyfikat może być marketingowym atutem i sposobem odróżnienia się od konkurencji.

[b]5. Jasno określona polityka postępowania z poufnymi danymi [/b]

Prawie 60 proc. polskich pracowników bez wiedzy przełożonych wyprowadza na zewnątrz dane należące do firmy – nagrywając je na płyty, pendrive czy wysyłając e-mailem. Rozwiązania blokujące np. przekierowanie wychodzących wiadomości e-mail czy porty USB w komputerach są oferowane przez większość firm zajmujących się zabezpieczeniami. Jeśli pracownicy (np. handlowcy) muszą wykorzystywać firmowe laptopy poza siedzibą przedsiębiorstwa, ich zawartość powinna być szyfrowana.

—tbo[/ramka]

Najnowszy raport GUS „Społeczeństwo informacyjne w Polsce” przynosi ponury obraz polskich przedsiębiorstw, które wykorzystują nowoczesne technologie w stopniu podobnym jak firmy na rozwiniętych rynkach, tyle że dekadę temu.

Nasze przedsiębiorstwa niechętnie używają Internetu do kontaktów z klientami i innymi biznesami. Podstawową witrynę internetową posiada niecałe dwie trzecie z nich. Zaledwie 7 proc. tych stron jest czymś więcej niż oknem wystawowym i pozwala np. na zamówienie towaru.

Pozostało 91% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy