Plus ukarany, Erze się upiekło

Publikacja: 22.12.2010 16:10

Utrudnianie wypowiedzenia umowy, zbyt mała czcionka regulaminu, niepełne informacje o usłudze - to praktyki stosowane przez dwie spółki telekomunikacyjne.

Prezes [b]Urzędu Ochrony konkurencji i Konsumentów[/b] uznała, że [b]Polkomtel[/b] i [b]Polska Telefonia Cyfrowa[/b] naruszyły prawo. Na operatora sieci Plus nałożyła 11,74 mln zł kary. Erze się upiekło, bo obiecała zmienić treść rozpowszechnianych ulotek reklamowych.

Jak podał UOKiK w komunikacie, od początku 2010 r. wpłynęło doń kilkaset skarg od konsumentów na operatorów telefonii komórkowej. W większości przypadków dotyczyły one problemów indywidualnych, np. kłopotów z zasięgiem bezprzewodowego internetu, czy nieotrzymania rachunku. Niektóre jednak - związane z wprowadzającym w błąd informowaniem o nowej ofercie, nieczytelną czcionką regulaminu, czy uniemożliwianiem rezygnacji z usług operatora dała podstawę do wszczęcia postępowań. Ich celem był sprawdzenie, czy rzeczywiście przedsiębiorcy naruszyli prawo.

Dwa właśnie zakończone postępowania - dotyczące operatorów sieci Plus oraz Era - udowodniły naruszenie przez nich zbiorowych interesów konsumentów - podał UOKiK.

W przypadku PTC, postępowanie wszczęto w lipcu. Wątpliwości UOKiK wzbudziła treść materiałów promocyjnych operatora - reklamujących nową usługę Era Sieć Rodzinna. Oferta umożliwia wykonywanie darmowych połączeń w ramach wybranej grupy. Jak wykazało postępowanie, operator nie informował o wszystkich warunkach promocji. Zakwestionowane ulotki sugerowały, że z usługi mogą skorzystać wszystkie osoby posiadające abonament w sieci Era. Tymczasem oferta była dostępna jedynie dla wybranych.

Z kolei postępowanie w sprawie Plusa zaczęło się w listopadzie 2009 r. Przeprowadzona przez UOKiK analiza wykazała, że spółka bezprawnie utrudniała swoim klientom możliwość bezpłatnego rozwiązania umowy. Od maja do czerwca ubiegłego roku operator przesyłał wszystkim swoim dotychczasowym abonentom informację o zmianie regulaminów, informując jednocześnie o prawie wypowiedzenia umowy bez ponoszenia żadnych kosztów.

Zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami Prawa telekomunikacyjnego, każda zmiana regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych powodowała, że konsument mógł zrezygnować z usługi operatora bez konsekwencji finansowych. Do UOKiK napływały wówczas liczne skargi od konsumentów na sposób informowania o możliwości rozwiązania umowy. Skarżący zwracali uwagę na małą czcionkę regulaminu, której nie można przeczytać bez lupy oraz na utrudnianie wypowiedzenia kontraktu. Ponadto na to, że nie mogli zrezygnować z usług operatora, ponieważ pracownicy spółki informowali klientów o awarii sytemu komputerowego. Problemy ze złożeniem wypowiedzenia mieli również abonenci korzystający z internetowej obsługi klienta: nie działała strona internetowa umożliwiająca logowanie się do określonych kont abonenckich.

Obie decyzje nie są ostateczne. Spółki telekomunikacyjne mogą odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

Utrudnianie wypowiedzenia umowy, zbyt mała czcionka regulaminu, niepełne informacje o usłudze - to praktyki stosowane przez dwie spółki telekomunikacyjne.

Prezes [b]Urzędu Ochrony konkurencji i Konsumentów[/b] uznała, że [b]Polkomtel[/b] i [b]Polska Telefonia Cyfrowa[/b] naruszyły prawo. Na operatora sieci Plus nałożyła 11,74 mln zł kary. Erze się upiekło, bo obiecała zmienić treść rozpowszechnianych ulotek reklamowych.

Pozostało 86% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy