Nie mierzyć wszystkich samorządów jedną miarą

Reforma samorządowa uważana jest w Polsce – nie bez powodu – za jeden z większych sukcesów minionego dwudziestolecia. Rzecz jasna, z dnia na dzień nie stał się żaden cud

Publikacja: 11.02.2011 03:00

Nie mierzyć wszystkich samorządów jedną miarą

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

W Polsce niewiele było prawdziwych samorządowych tradycji. Przez wieki skrajnie niechętni byli temu zaborcy, potem chcące wybudować scentralizowane państwo elity II RP, wreszcie wrodzy wszelkiej niekontrolowanej aktywności społecznej komuniści.

Kiedy więc reformy ustrojowe z początku lat 90. otworzyły wreszcie pole dla samorządności, oznaczało to tylko początek mozolnego procesu uczenia się, jak z niej korzystać. Bo samorządność jest dobrem, ale tylko wówczas, gdy wykorzystaniu wolności towarzyszy odpowiedzialność. Wokół funkcjonowania samorządów zaczyna jednak narastać atmosfera sporu. Przyczyną są pieniądze. Początkowo było ich w gestii samorządów stosunkowo niewiele. Potem, w ramach reformy z 1999 r., przekazywanie przez rząd samorządom zadań, a z drugiej strony pieniędzy na ich realizację nabrało rozpędu.

Głównym problemem pozostawały spory o to, czy przekazywane środki są adekwatne do zadań. Potem przyszła kolejna faza – dostęp do funduszy UE i gwałtownie zwiększona aktywność inwestycyjna samorządów. Tym razem to rząd zaczął się bać, czy nie prowadzi ona do nadmiernego wzrostu zadłużenia gmin, powiatów, miast. I to nie tyle z powodu altruistycznej troski o samorządy, ile z powodu obaw o całość długu publicznego (w lwiej części generowanego przez sam rząd).

Spór trwa, a argumenty obu stron są, jak zwykle w Polsce, stosowane wybiórczo. Obrońcy samorządów twierdzą, że ich wydatki są zawsze racjonalne i potrzebne, a nacisk ze strony rządu jest po prostu próbą znalezienia kozła ofiarnego, który zapłaci za nie swoje winy (czyli wzrost długu publicznego). Ale oczywiście niewygodna część prawdy jest przez nich przemilczana – przykładowo, oburzając się na „bizantyjski” przyrost zatrudnienia w administracji w latach 2005 – 2010, dyskretnie przemilczają fakt, że większość tego przyrostu wystąpiła właśnie w samorządach. Z kolei ci, którzy atakują samorządy, mówią o niekontrolowanym przyroście zadłużenia i o stosowanych trikach finansowych służących ukryciu prawdziwej wysokości długu.

Idąc po tej linii, minister finansów nakazał właśnie wliczanie do długu samorządów wszystkich operacji realizowanych w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego. To nadużycie, bo według zasad statystycznych stosowanych w UE (które powinny obowiązywać i u nas) każdy taki projekt musi być oceniany oddzielnie, a jego klasyfikacja do długu – lub nie – zależy od konstrukcji finansowej i tzw. rozkładu rodzajów ryzyka.

Prawda jest taka: są samorządy odpowiedzialne, dobrze inwestujące i rozsądnie planujące działania. Rzucanie im kłód pod nogi jest błędem. I są takie, które zajęte są głównie znajdowaniem łatwego zatrudnienia dla krewnych i znajomych królika albo kupowaniem głosów wyborczych za cenę ryzyka bankructwa. Nie wolno wrzucać ich do jednego worka ani w celu wspólnej obrony, ani ataku. Trzeba za to bardziej inteligentnych uregulowań prawnych, które będą samorządy nagradzać i karać finansowo – ale tylko te, które na to zasługują.

[i]Autor jest profesorem, głównym ekonomistą PricewaterhouseCoopers[/i]

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy