W nowoczesnej, zglobalizowanej gospodarce zaufanie konsumentów do przedsiębiorców odgrywa bardzo ważną rolę. Jest to bowiem jeden z warunków pełnego i satysfakcjonującego uczestnictwa w rynku. Pomocne w spełnieniu tych oczekiwań niewątpliwie jest zapewnienie konsumentom dostępu do skutecznych sposobów umożliwiających rozwiązywanie sporów w przypadku naruszenia ich praw przez przedsiębiorcę.
Nieuznanie reklamacji wadliwego produktu lub źle wykonanej usługi bądź niesatysfakcjonujące jej rozpatrzenie – to bardzo częste kłopoty, jakie napotykają słabsi uczestnicy rynku w kontaktach z profesjonalnymi podmiotami. Ci drudzy zarzucają zaś konsumentom np. niewłaściwe użytkowanie albo wygórowane wyobrażenia o funkcjach nabytego produktu.
Trudno ocenić, kto w takim przypadku ma rację. Jak mawiał bowiem pisarz i noblista Albert Camus „spory nie trwałyby tak długo, gdyby brak słuszności był tylko po jednej stronie".
Jak wiele prawdy jest w tych słowach, przekonali się ci, którzy kiedykolwiek próbowali dochodzić roszczeń przed sądem.
Konsumenci chcący bronić swoich praw często mają kłopot ze znalezieniem skutecznych i przystępnych cenowo form rozstrzygania sporów. Skierowanie sprawy do sądu nie jest bowiem ani sposobem szybkim, ani tanim, a przy tym obarczone jest skomplikowanymi procedurami prawnymi.