Rachunek firmy i konto przedsiębiorcy w tym samym banku

Szybsze przelewy między własnymi kontami i ułatwienia w korzystaniu z bankowości internetowej to główne korzyści ze skupienia finansów osobistych i firmowych w tej samej instytucji

Publikacja: 24.11.2011 00:15

Łatwo jest znaleźć konto osobiste prowadzone za darmo, do którego – po spełnieniu prostego warunku – można bez opłat otrzymać i użytkować kartę płatniczą. Powszechnie oferowane są bezprowizyjne przelewy przez Internet. Wiele takich kont umożliwia też darmowe wypłaty z całej krajowej sieci bankomatów.

Osoby prowadzące działalność gospodarczą znacznie częściej płacą przynajmniej kilka złotych miesięcznie za prowadzenie konta firmowego. Zwykle droższe są i pozostałe usługi, jak przelewy czy korzystanie z karty. Także możliwość bezprowizyjnych wypłat gotówki jest z reguły ograniczona do własnych urządzeń banku prowadzącego rachunek.

Kuszącą alternatywą może się więc wydawać posiadanie tylko konta osobistego i wykonywanie z niego także rozliczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Banki są przeciw

Zgodnie z ordynacją podatkową przedsiębiorca musi wykonywać niektóre rozliczenia za pośrednictwem konta bankowego, jednak nie jest sprecyzowane, że musi to być odrębny rachunek firmowy. Zakazy pojawiają się natomiast w regulaminach bankowych.

Na przykład PKO BP jasno określa, że konto osobiste służy do przeprowadzanie rozliczeń pieniężnych, z wyjątkiem rozliczeń związanych z wykonywaniem działalności gospodarczej. Z kolei według definicji ING rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy służy do przechowywania środków oraz przeprowadzania rozliczeń pieniężnych, z wyjątkiem rozliczeń z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, społecznej lub związkowej. Identycznie lub bardzo podobnie brzmią zapisy regulaminów wielu innych instytucji.

Używanie jednego rachunku do celów prywatnych i firmowych nie tylko narusza bankowe regulaminy, ale może też powodować kłopoty. Jeżeli rachunek jest oprocentowany i bank nalicza odsetki od zgromadzonych na nim środków, pojawi się problem z opodatkowaniem odsetek. Zyski od środków zdeponowanych na kontach prywatnych są obciążone zryczałtowanym podatkiem Belki, a na firmowych stanowią tzw. inny przychód z działalności gospodarczej i są opodatkowane na ogólnych zasadach. Między innymi dlatego banki przekonują osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą do prowadzenia dwóch odrębnych rachunków.

– Posiadanie rachunku firmowego ułatwia ewidencję przelewów, a wszystkie opłaty związane z obsługą firmowego rachunku można zaliczyć w koszty uzyskania przychodów. W przypadku gdy przedsiębiorca korzysta z rachunku prywatnego dla celów firmowych, musi on oddzielić transakcje, które dotyczą działalności, od tych, które są jego prywatnymi przelewami – wyjaśnia Marzena Szczepanik, specjalista w Segmencie Klientów Biznes Banku Millennium.

Ten sam login i hasło

Jeżeli rachunek firmowy i konto osobiste są prowadzone przez ten sam bank, to przelew między nimi – z nielicznymi wyjątkami – jest księgowany w czasie rzeczywistym. Natomiast na zaksięgowanie przelewu międzybankowego trzeba poczekać przynajmniej kilka godzin (chyba że jest to przelew na dużą kwotę, realizowany przez ekspresowy system Sorbnet). Jest to podstawowa zaleta skupienia finansów firmowych i osobistych w jednej instytucji. Także kontrola nad pieniędzmi jest wtedy prostsza.

– Klienci Banku Millennium, którzy posiadają rachunek osobisty i firmowy, mogą logować się do systemu bankowości internetowej za pomocą wspólnego kodu. Również hasła SMS są wysyłane na jeden numer telefonu komórkowego. Ponadto przelewy pomiędzy rachunkiem osobistym i firmowym są bezpłatne i realizowane online – mówi Marzena Szczepanik.

Klient Inteligo posiadający konto osobiste i rachunek firmowy korzysta z tego samego identyfikatora oraz tych samych haseł dostępu. Do zatwierdzania dyspozycji na obu kontach używa tego samego narzędzia autoryzacji transakcji. Może to być karta kodów, token zainstalowany w telefonie komórkowym lub przysyłane przez bank hasła SMS. Dodatkowo po zalogowaniu do systemu bankowości internetowej klient ma podgląd obu kont.

Klient Deutsche Banku, mający zarówno konto osobiste, jak i firmowe obsługiwane w systemie db easyNET (przygotowanym dla klientów detalicznym, ale też małych firm), może mieć dostęp do obu rachunków za pomocą jednego zestawu danych do logowania. Ale bank zgodzi się też na to, by konto osobiste było podpięte pod inny identyfikator klienta niż konto firmowe.

Dwóch doradców

Od tego, gdzie w strukturze banku ulokowana jest obsługa mikro- i małych firm, zależą nie tylko techniczne rozwiązania bankowości internetowej, ale i sposób obsługi klientów w placówkach. Część instytucji, np. BGŻ, oddziela obsługę klientów detalicznych i firmowych. Dotyczy to też jednoosobowych firm. Klienci firmowi są obsługiwani przez innych doradców niż indywidualni i proponowane są im inne produkty.

Częściej spotyka się jednak inne rozwiązanie. W BNP Paribas obsługa klientów firmowych z segmentu mikro  jest częścią obowiązków doradców pracujących w oddziałach detalicznych. Jednak doradca obsługujący podmiot z segmentu MSP zajmuje się wyłącznie pieniędzmi firmowymi. Jeżeli właściciel lub członek zarządu takiej firmy posiada w tym banku konto osobiste, będzie się nim zajmował doradca klientów indywidualnych.

Także w ING klient detaliczny, który prowadzi drobną działalność gospodarczą, korzysta z opieki tego samego doradcy. Może w jednym okienku załatwić sprawy dotyczące zarówno swojej firmy, jak i związane z finansami osobistymi.

Ceny w pakiecie

Citi Handlowy oferuje przedsiębiorcom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą tzw. Relację B&P. Oznacza to wspólną obsługę rachunku firmowego i indywidualnego. Klient po jednym zalogowaniu do systemu bankowości internetowej lub mobilnej może korzystać z obu rachunków, po identyfikacji kartą detaliczną do CitiPhone (system obsługi telefonicznej) może zlecać przelewy także z konta firmowego, może wreszcie otrzymywać kody autoryzacyjne do obu kont na ten sam numer telefonu komórkowego.

Ofertę banku wyróżnia ciekawa konstrukcja cennika. Jeżeli klient spełnia warunek bezpłatnego prowadzenia konta osobistego (w przypadku Citikonta wymagane są wpływy minimum 1500 zł miesięcznie), jest automatycznie zwalniany z opłaty za prowadzenie rachunku firmowego.

Z kolei w PKO BP częścią pakietu dla firmy jest rachunek osobisty dla jej właściciela. Użytkownicy pakietu Biznes Sukces w ramach jednej opłaty mają do dyspozycji m.in. bieżący rachunek firmowy z trzema kartami debetowymi, dwa pomocnicze rachunki walutowe, a także konto osobiste Aurum.

Nietypowym rozwiązaniem jest oferta kont osobistych dla  zatrudnionych w firmie. Wtedy przelew płacowy jest dla firmy bezpłatny, a czas jego realizacji skraca się do minimum. Nie jest to jedyna korzyść.

– Oferta kont osobistych dla pracowników firmy może być częścią składową kompleksowej oferty dla przedsiębiorstwa. To oznacza, że pracownicy firmy potraktowani jako zbiorowość otrzymają lepsze warunki, niż gdyby przyszli do placówki bankowej pojedynczo, np. zapłacą mniej za rachunki z funkcjami zwykle występującymi tylko przy produktach z wyższych segmentów albo zostanie im przypisany niższy profil ryzyka – tłumaczy Maciej Pełeszok, kierownik Zespołu ds. Rozwoju Bankowości Transakcyjnej MŚP i Mikro w BNP Paribas Banku Polska.

Większy kredyt

Jeśli właściciel firmy trzyma w banku prywatne oszczędności lub na jego konto wpływają dochody z innych źródeł niż działalność gospodarcza, może to mieć wpływ na ofertę kredytową dla firmy.

– W MultiBanku profesjonaliści korzystają z oferowanej wyłącznie im karty kredytowej. Jest wydawana na podstawie analizy wszystkich źródeł dochodu klienta, nie tylko tych związanych z działalnością gospodarczą. Uwzględnienie osobistej kondycji finansowej przedsiębiorcy pozwala uzyskać wyższy limit kredytowy – tłumaczy Mariusz Paliga, zastępca dyrektora Departamentu Produktów Kredytowych MultiBanku i mBanku.

Podobną filozofią kieruje się Polbank, czyli instytucja specjalizująca się w obsłudze małych przedsiębiorstw.

– Większość z nich to osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub spółki cywilne. W takich podmiotach finanse firmowe i prywatne są ściśle połączone. Dlatego historia kredytowa przedsiębiorcy jako osoby fizycznej ma istotne znaczenie dla oszacowania jego zdolności kredytowej – tłumaczy Krzysztof Markiewicz z Biura Rozwoju Produktów i Wsparcia Sprzedaży w Polbanku.

Na razie banki nie proponują zbyt wielu korzyści przedsiębiorcom, którzy powierzają im prowadzenie konta osobistego i firmowego, ale sytuacja powinna się poprawiać.

– Rachunek firmowy trudniej przenieść do innego banku niż konto osobiste, więc silna pozycja w segmencie mikrofirm daje szansę na pozyskanie dużej grupy wartościowych klientów indywidualnych – mówi Mariusz Paliga.

Łatwo jest znaleźć konto osobiste prowadzone za darmo, do którego – po spełnieniu prostego warunku – można bez opłat otrzymać i użytkować kartę płatniczą. Powszechnie oferowane są bezprowizyjne przelewy przez Internet. Wiele takich kont umożliwia też darmowe wypłaty z całej krajowej sieci bankomatów.

Osoby prowadzące działalność gospodarczą znacznie częściej płacą przynajmniej kilka złotych miesięcznie za prowadzenie konta firmowego. Zwykle droższe są i pozostałe usługi, jak przelewy czy korzystanie z karty. Także możliwość bezprowizyjnych wypłat gotówki jest z reguły ograniczona do własnych urządzeń banku prowadzącego rachunek.

Pozostało 92% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy