Cyfrowy Polsat kupuje Iplę

Aktualizacja: 13.03.2012 08:46 Publikacja: 12.03.2012 15:45

150 mln zł za spółki tworzące serwis telewizji internetowej Ipla należące do Zygmunta Solorza-Żaka zapłaci Cyfrowy Polsat. Już wcześniej Solorz-Żak i prezes Cyfrowego Polsatu Dominik Libicki nie wykluczali takiego obrotu sprawy. Zaskoczeniem może być jedynie cena, jaką giełdowa firma płaci za rozwijany od niedawna serwis.

Kwota ta jest blisko dwa razy wyższa, niż – zdaniem ekspertów – warty był w ubiegłym roku cały rynek polskich platform oferujących wideo w sieci. W 2010 r. Ipla odnotowała 20 mln zł przychodów, a w 2011 r. – zgodnie z szacunkami jej szefa Marcina Perego, zarząd liczył, że urosną one do 30 mln zł. W połowie ub.r. platforma miała być rentowna.

Jak podano, w 2011 r. Ipla miała 1,4 mln zarejestrowanych użytkowników, a 90 proc. jej przychodów pochodziło z reklamy wideo. Z rozwojem tego rodzaju kampanii nowy właściciel Ipli łączy duże oczekiwania. Cyfrowy Polsat spodziewa się bowiem, że w latach 2012-2015 będzie się on powiększał o 55 proc. średnio w roku. Urośnie więc z 72 mln zł w br. do 268 mln za trzy lata.

Motorem jego wzrostu ma być rynek urządzeń mobilnych: smartfonów, tabletów, laptopów z dostępem do internetu. Cyfrowy Polsat szacuje, że do zagospodarowania (z punktu widzenia całego rynku płatnej telewizji) będzie tu 12,5 mln abonentów. 9 mln kolejnych – to gospodarstwa domowe z dwoma lub więcej odbiornikami telewizyjnymi. 3,5 mln – gospodarstwa bez płatnej telewizji w ogóle, z których – szacuje prezes Libicki – do zakupu płatnej usługi można być może przekonać jeszcze około 0,5 mln. 2,9 mln – to segment o niskim ARPU (poniżej 20 zł).

Na koniec grudnia Cyfrowy Polsat miał 3,55 mln klientów satelitarnej telewizji. Grono użytkowników usługi internetowej urosło do o około 19 tys. do 73 tys., a telefonii mobilnej o około 7 tys.  do 142,65 tys.

Cyfrowy Polsat nie podał w sprawozdaniu precyzyjnie, ilu jego klientów korzystało w grudniu z usługi LTE. Poinformował jedynie, że od wprowadzenia nowej oferty pod koniec sierpnia do końca grudnia spółka pozyskała "dzięki niej" 25 tys. użytkowników usługi internetowej.

W całym 2011 r. grupa Cyfrowego Polsatu odnotowała 2,36 mld zł przychodów, 560,3 mln zł zysku operacyjnego oraz 160,2 mln zł zysku netto. EBITDA grupy wyniosła 735,2 mln zł. Od ubiegłego roku wliczają się również wyniki Telewizji Polsat, którą platforma DTH przejęła w kwietniu.

150 mln zł za spółki tworzące serwis telewizji internetowej Ipla należące do Zygmunta Solorza-Żaka zapłaci Cyfrowy Polsat. Już wcześniej Solorz-Żak i prezes Cyfrowego Polsatu Dominik Libicki nie wykluczali takiego obrotu sprawy. Zaskoczeniem może być jedynie cena, jaką giełdowa firma płaci za rozwijany od niedawna serwis.

Kwota ta jest blisko dwa razy wyższa, niż – zdaniem ekspertów – warty był w ubiegłym roku cały rynek polskich platform oferujących wideo w sieci. W 2010 r. Ipla odnotowała 20 mln zł przychodów, a w 2011 r. – zgodnie z szacunkami jej szefa Marcina Perego, zarząd liczył, że urosną one do 30 mln zł. W połowie ub.r. platforma miała być rentowna.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy