Spółka specjalizuje się w świadczeniu usług logistycznych i organizacji transportu kolejowego materiałów sypkich dla branży cementowej i wapienniczej. Współpracuje z cementowniami i zakładami przemysłu wapienniczego w zakresie transportu wyrobów od producenta do odbiorców. Świadczy też usługi dla elektrowni i elektrociepłowni przy przewozach wapna i popiołów.
To głównie dzięki tej działalności grupa osiągnęła w ub.r. 201,2 mln zł przychodów, czyli o 31,4 proc. więcej niż rok wcześniej. W efekcie miała 17,8 mln zł czystego zarobku.
– Wypracowane w 2011 r. wyniki finansowe były jednymi z najlepszych w ostatnim okresie. Było to związane głównie ze wzrostem inwestycji w budownictwie, towarzyszącym organizacji Euro 2012 – mówi Grzegorz Lipowski, prezes Cemetu. Dodaje, że grupa doświadcza spowolnienia w branży budowlanej, szczególnie w infrastrukturze drogowej i budownictwie mieszkaniowym.
Firma nie jest jednak zaskoczona tą sytuacją i już wcześniej podjęła kroki racjonalizujące koszty działalności. – Mając na uwadze również stronę przychodową firmy, od kilku lat intensywnie rozwijamy oprócz działalności kolejowej inne usługi, głównie spedycję i transport samochodowy oraz obsługę bocznic kolejowych. Taki model biznesu niweluje wahania związane ze zmianami koniunktury na rynku – uważa Lipowski.
Cemet szuka też możliwości rozwoju w innych segmentach rynku transportowo- spedycyjno-logistycznego. Świadczy m.in. usługi zarządzania bocznicami kolejowymi. W związku z tym prowadzi obsługę transportu kolejowego, naprawę taboru i nawierzchni kolejowej oraz administruje powierzonym jej majątkiem. Umożliwia to obniżenie ponoszonych kosztów obsługi bocznic o minimum 5–15 proc. w perspektywie dwóch, trzech lat. Cemet obsługuje obecnie bocznice kolejowe firm: Lafarge Cement (Cementownia Małogoszcz i Cementownia Kujawy), Górażdże Cement (w Choruli i Dąbrowie Górniczej), Grupy Ożarów (Cementownia Ożarów i Cementownia Rejowiec) oraz ZPW Trzuskawica (w Sitkówce).