Amazon wchodzi do Polski z usługami w chmurze

Właściciel znanego serwisu e-commerce lokuje się w jednej z warszawskich serwerowni. Choć kojarzony jest głównie z handlem detalicznym, to buduje infrastrukturę teleinformatyczną w Polsce przede wsystkim po to, aby świadczyć usługi hostingowe i SaaS. Zakupy Polaków na swojej platformie handlowej na razie z powodzeniem obsuguje spoza Polski. Amazon, to ciekawy klient dla polskiej branży ICT, ale też zamierza z nią konkurować. Także z usługami, które interesują telekomy

Publikacja: 20.06.2013 08:00

Amazon wchodzi do Polski z usługami w chmurze

Foto: ROL

- Amazon wynajął w Warszawie powierzchnię pod swoje serwery wraz z bardzo grubym łączem do polskich operatorów content providerów – mówi osoba zbliżona do spółki. Internetowy gigant, mimo kilku dni oczekiwania, nie odpowiedział na nasze pytania jakie są w związku jego plany na polskim rynku. Jest jednak więcej informacji sugerujących, że amerykańska firma faktycznie wchodzi na nasz rynek jednak w inny segment, niż się tego wszyscy spodziewali.

Serwerownia dla usług w chmurze

6 listopada 2012 r. do Krajowego Rejestru Sądowego została bowiem wpisana spółka Amazon Corporate Services Poland. Ma dwuosobowy zarząd w składzie Wallace Bowen oraz Gordon McGowan i według naszych nieoficjalnych informacji ma zająć się sprzedażą różnego typu usług IT  z rozwiązaniami wykorzystującymi chmurę obliczeniową na czele.

- Amazon rozwija się dzisiaj we wszystkich możliwych kierunkach. Nadal inwestuje w swój sklep internetowy, ale z drugiej strony wydaje się koncentrować na usługach IT, o których dotychczas nie mówił zbyt wiele – napisali we właśnie opublikowanym raporcie analitycy z firmy ResearchFarm.

Najczęściej wymieniana w tym kontekście jest usługa 3P, czyli skierowane zarówno do firm jak i klientów indywidualnych rozwiązanie wykorzystujące właśnie chmurę. Analitycy z Lazard Capital Markets już w 2009 r. szacowali wpływy z jej sprzedaży na 9 mld dol. rocznie z 1 mld dol. marży.

- Otwieranie serwerowni w jednym z najważniejszych węzłów polskiego internetu, jest jak najbardziej słuszne. Mała odległość do klientów oraz bliskość infrastruktury szkieletowej przełoży się na większą wydajność, niż korzystanie z serwerów położonych np. za oceanem – mówi Piotr Krawiec, dyrektor generalny mGenerator.pl. - Polscy konsumenci są przyzwyczajeni raczej do usług bezpłatnych. Firma chcąca zarobić będzie musiała się skupić więc na udostępnieniu wersji podstawowej produktu (np. z limitem przesyłanych danych lub ograniczoną przestrzenią dyskową) z możliwością rozszerzenia do płatnej. Dla użytkownika prywatnego nie powinno być to więcej niż 10 – 20 zł miesięcznie – dodaje.

Na e-commerce jeszcze czas

Amazon, choć jest największym internetowym sprzedawcą na świecie, to jednak w Polsce na uruchomienie e-sklepu dotychczas się nie zdecydował. Rok temu wydawało się, że wszystko jest dopięte na ostatni guzik, przedstawiciele Amazona spotykali się z wydawcami książek, ale do otworzenia sklepu nie doszło. Obecnie za pośrednictwem brytyjskiego oddziału Polacy mogę w Amazonie kupować, a większe zakupy są zwolnione z kosztów dostawy. Sklep ma już z Polski nawet do 1 mln użytkowników miesięcznie. To jednak nie wymaga rozbudowanej lokalnej infrastruktury.

Teraz firma wchodzi na rynek, na którym konkurencja jest już spora. Coraz więcej firm zaczyna stosować (czy choćby interesować się) możliwościami chmury obliczeniowej, ale prawdziwy boom dopiero przed nami.

- Koszty obsługi IT bezsprzecznie rosną. Głównym powodem jest wzrost kosztów pracy informatyków, których dodatkowo na rynku wciąż brakuje. Dlatego firmy, aby ograniczyć koszty będą korzystać coraz częściej z możliwości jakie daje chmura obliczeniowa - mówi Marcin Warwas, wiceprezes Comarchu. - To dzisiaj bardzo modny temat, ale trzeba wyraźnie rozgraniczyć dostarczenie klientowi jedynie infrastruktury i mocy obliczeniowych z powiązaniem tego ze sprzedażą różnych  usług, aplikacji. Tak naprawdę tylko ten drugi model ma głębszy sens, bo buduje trwałą wartość dodaną i przewagę konkurencyjną. Comarch w tym modelu oferuje swoje produkty i usługi już ponad 12 lat – dodaje.

Z kolei w kwietniu br. T-Mobile Polska ogłosił, że chce zawalczyć o wydatki małych i średnich przedsiębiorstw na IT i zaoferował im usługę przechowywania ważnych danych właśnie w chmurze. Dodatkowo mogą też skorzystać z innych usług, czy aplikacji. – Szacujemy, że do końca roku tymi usługami zainteresuje się 40 proc. firm – mówił Miroslav Rakowski, prezes T-Mobile Polska.

- Amazon wynajął w Warszawie powierzchnię pod swoje serwery wraz z bardzo grubym łączem do polskich operatorów content providerów – mówi osoba zbliżona do spółki. Internetowy gigant, mimo kilku dni oczekiwania, nie odpowiedział na nasze pytania jakie są w związku jego plany na polskim rynku. Jest jednak więcej informacji sugerujących, że amerykańska firma faktycznie wchodzi na nasz rynek jednak w inny segment, niż się tego wszyscy spodziewali.

Serwerownia dla usług w chmurze

Pozostało 88% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy