W całym tym roku według prognoz branży zostanie sprzedanych na naszym rynku 8,6 mln sztuk tabletów i smartfonów.
O ile Polacy wybierają stosunkowo drogie telefony, to w przypadku tabletów jest odwrotnie. – Te w cenie do ok. 600 zł brutto stanowiły w trzecim kwartale tego roku 35 proc. rynku – twierdzi Damian Godos, starszy analityk w IDC Polska. Popyt na tablety jest tak ogromny, że już w przyszłym roku ich globalna sprzedaż będzie większa niż komputerów. Według danych IDC od początku sprzedaży tabletów w Polsce, czyli od 2010 roku, do trzeciego kwartału tego roku włącznie sprzedało się około 2,5 mln tych urządzeń. – W samym roku 2012 producenci wprowadzili na polski rynek 920 tys. tabletów. W pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku sprzedało się ich już 1,36 mln – wylicza Damian Godos.
Popularność komputerów leci na łeb, na szyję. Według prognoz światowa sprzedaż tzw. pecetów w latach 2012-2017 spadnie o około 13 proc. Wszystko wskazuje na to, że podobnie może być w naszym kraju. Ten fenomen eksperci tłumaczą modą. – Tablet to wciąż młode i modne urządzenie, przez co chęć jest wciąż znacznie wyższa niż potrzeba posiadania – podkreśla Sławomir Stanik, country manager w Asus Polska.
Modne małe i tanie tablety
Skąd dynamicznie rosnąca popularność tabletów w Polsce? Eksperci tłumaczą, że ceny tych urządzeń w naszym kraju należą do jednych z najniższych. Średnia oscyluje wokół 161 euro. Michał Kanownik, dyrektor Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego, twierdzi jednak, że nadal będzie ona topnieć. - Szacujemy, że w przyszłym roku będzie to już 130 euro. Smartfony w tym czasie utrzymają swój średni pułap cenowy, czyli 210 euro - wyjaśnia. Jego zdaniem spadek średniej ceny tabletów to zasługa całej masy coraz tańszych urządzeń, jakie pojawiają się na naszym rynku. - Praktycznie każdy większy polski producent ma w swojej ofercie tablet. To z reguły tańszy sprzęt niż oferują zagraniczni, uznani producenci - dodaje.
Według centrali IDC, globalnie w tym roku na popularności zyskiwały tablety o mniejszych przekątnych. Podobny trend widać także na naszym rynku. - W Polsce tablety o przekątnej równej siedem cali są najliczniejszą grupą tabletów kupowanych. W trzecim kwartale tego roku stanowiły około 51 proc. wszystkich sprzedanych tabletów - mówi Damian Godos.