SPA z widokiem na jezioro

W całej Polsce jest już blisko 300 cztero- i pięciogwiazdkowych hoteli. Aby na nie zasłużyć, każdy z nich musi posiadać co najmniej dwa rodzaje usług odnowy biologicznej, jak basen, siłownia czy SPA & Wellness. Poza ofertą hotelu, liczy się jednak również to gdzie jest położony. Jego okolica może sprzyjać na przykład aktywnemu wypoczynkowi, relaksowi na łonie natury czy po prostu spacerom. Wszystko to można znaleźć w Krainie Wielkich Jezior Mazurskich.

Publikacja: 28.06.2019 09:11

SPA z widokiem na jezioro

Polska w kręgu zainteresowania

Zeszłoroczny raport CBRE „European Hotels. Investor Intentions Survey 2018” ujawnił istotną dla Polski zmianę w preferencjach inwestorów hotelowych. Polska jest nadal wśród dziesięciu najbardziej atrakcyjnych miejsc do inwestycji hotelowych w Europie, przeskakując o jedno miejsce w górę w rankingu. Jednak wśród krajów Europy Środkowo-Wschodniej jest już na pierwszym miejscu.

Przyczyn jest kilka, a najważniejsza z nich, to utrzymujący się na wysokim poziomie stabilny wzrost gospodarczy. Polska nie notowałaby jednak stale zwiększającej się ilości turystów z zagranicy, gdyby nie drugi z ważnych powodów: lepsza rozpoznawalność naszego kraju w świecie jako atrakcyjnej destynacji turystycznej.

Oczywiście, najwięcej gości przyjeżdża do Polski latem, ale wbrew pozorom, wiosną czy jesienią wcale nie jest ich znacząco mniej. Nawet w wydawałoby się najmniej atrakcyjnych turystycznie miesiącach – w styczniu i lutym, gości z zagranicy jest tylko około dwa razy mniej, niż w sierpniu.

Jednak to wcale nie turyści zagraniczni są najważniejszą grupą docelową dla inwestujących w polskie hotele. W zeszłym roku ponad 73% noclegów sprzedano coraz bardziej wymagającym turystom polskim, którzy oczekują coraz wyższych standardów obiektów hotelowych. Tych zaś potrzeba coraz więcej, w coraz ciekawszych, wyróżniających się miejscach.

 

Hotelowe inwestycje w cenie

Poważni inwestorzy w branży turystycznej dobrze wiedzą, gdzie szukać długofalowych zysków. Wskaźnik rentowności EBITDA rośnie wraz z klasą hotelu i w przypadku czterech gwiazdek wynosi średnio 33%, a pięciu - 35%. Dobrze zarządzane obiekty najwyższej klasy zarabiają jeszcze więcej, osiągając nawet 42%.

Jak oceniają eksperci Colliers International, połowa polskich inwestycji hotelowych w ostatnich latach to właśnie obiekty cztero- i pięciogwiazdkowe (tych ostatnich było aż 14%). Najwięcej hoteli powstaje w województwie małopolskim – co nie dziwi, bo Kraków pozostaje najbardziej rozpoznawalnym w świecie polskim miastem, pełnym zabytków i miejsc do spędzania wolnego czasu. Jednakże, wtórnym efektem popularności wśród inwestorów hotelowych Małopolski czy pasa nadmorskiego, jest wzrost cen terenów, na których można budować kolejne obiekty.

W dodatku, miernikiem atrakcyjności turystycznej danego regionu są nie tylko osadzone w historii zabytkowe centra miast, ale też zasoby naturalne - czysta przyroda, duże powierzchnie lasów czy liczne akweny wodne. To wszystko mają Mazury, łakomy kąsek dla potencjalnych inwestorów, zwłaszcza planujących obiekty hotelowe wysokiej klasy. Tych bowiem w regionie jest zdecydowanie za mało, niż wynikałoby to z jego potencjału - około dwa razy mniej, niż w województwach Zachodniopomorskim czy Pomorskim.

Wielkie Jeziora to także wielkie możliwości

W Krainie Wielkich Jezior Mazurskich jest prawie pół tysiąca kilometrów kwadratowych połączonych ze sobą akwenów, po których od maja do września pływają setki jachtów i łodzi. Łączna ilość mniejszych lub większych jezior przekracza tu 3 tysiące. W regionie praktycznie nie ma fabryk, emitujących do atmosfery zanieczyszczenia, a prawie jedną trzecią powierzchni województwa zajmują lasy. Na terenie województwa znajduje się osiem parków krajobrazowych i ponad sto rezerwatów przyrody.

Dzięki czystemu środowisku, Mazury słyną też z produkcji regionalnej żywności wysokiej jakości, opartej o aż o około 26 000 gospodarstw dostarczających żywność naturalną, tradycyjną i ekologiczną na bazie własnych surowców. Certyfikat gospodarstwa ekologicznego ma aż 3420 producentów z województwa warmińsko-mazurskiego (najwięcej w Polsce), a do Europejskiej Sieci Dziedzictwa Kulinarnego należy 136 tutejszych firm. Mazurskie specjały kulinarne – ryby, wędliny, sery, przetwory owocowo-warzywne, miody czy wypieki są serwowane w tutejszych hotelach, pensjonatach i gospodarstwach agroturystycznych.

Mazury mają więc wszelkie szanse na przejęcie sporej części ruchu turystycznego z regionów Polski słynących w Europie z zabytków, ale niestety także z zanieczyszczeń powietrza. W województwie warmińsko - mazurskim gości ponad 1,3 miliona turystów rocznie, a mogłoby znacznie więcej. Unikalne warunki naturalne, do których należy ta wyjątkowa w Europie sieć jezior i zróżnicowany geologicznie, pagórkowaty teren – w połączeniu z lokalnymi tradycjami kulinarnymi - mogą przyciągnąć tu także zupełnie nowych gości. Zwłaszcza, że do atutów Krainy Wielkich Jezior Mazurskich należy też to, co region ma do zaoferowania turystom poza sezonem letnim.

Jeziora są tu pokryte lodem często aż do marca, dzięki czemu turyści przez kilka miesięcy w roku mogą po nich latać bojerami, jeździć na łyżwach, nartach i skuterach śnieżnych, powozić psimi zaprzęgami, uprawiać snowtubing, snowkiting, curling czy nordic walking. Rozrywką równie atrakcyjną, skierowaną do osób mniej aktywnych (ale za to cierpliwych) będzie zaś popularne tu wędkarstwo podlodowe, połączone z degustacją świeżych, samodzielnie złowionych ryb.

Poza jeziorami zimą także jest czego szukać, bo leśne spacerowe dukty zmieniają się w trasy dla narciarzy biegowych, a większe z nich stają się przejezdne dla końskich zaprzęgów, a więc i kuligów.

Niewiele jest też w Polsce miejsc, które tak dobrze nadają się do wykorzystania w turystyce biznesowej. Każdy hotel wyższej klasy taką ofertę posiada, ale ten wybudowany na Mazurach zapewni gościom oprócz sal konferencyjnych, także wyjątkowe dla regionu możliwości spędzania wolnego czasu przez cały rok.

Wykorzystaniu potencjału biznesowego Mazur w branży turystycznej stoi na przeszkodzie w zasadzie tylko jedno; za mała ilość hoteli wysokiej klasy, bo te cztero- i pięciogwiazdkowe można tu policzyć praktycznie na palcach jednej ręki. Tego rodzaju luka rynkowa, to wyjątkowa, wyraźnie rysująca się okazja biznesowa, zwłaszcza, że region może zaoferować inwestorom wymierne finansowo korzyści.

 

Oferta tylko dla potrafiących dobrze liczyć

Brak w województwie Warmińsko-Mazurskim większego przemysłu i oparcie znacznej części gospodarki na zasobach wodnych, ma zauważalny wpływ na zachodzące tu procesy makro i mikroekonomiczne.  Ilość całorocznych hoteli i innych obiektów noclegowych rośnie, ale nie wszyscy działający w branży przedsiębiorcy są w stanie utrzymać się z turystyki przez cały rok. Dotyczy to zwłaszcza tych mniejszych, którzy nie mogą zaoferować wymagającym klientom atrakcyjnych możliwości spędzenia wolnego czasu jesienią czy zimą.

Tym samym, w regionie występuje wysoka sezonowość zatrudnienia, najniższe w Polsce średnie wynagrodzenie brutto i największe w skali kraju bezrobocie. Są to wartości na tyle duże (np. odsetek osób pozostających – przynajmniej oficjalnie - bez pracy przekracza 10-11%), że w Warmińsko-Mazurskim obowiązują szczególnie sprzyjające warunki dla inwestorów tworzących nowe miejsca pracy.

Przykładowo, dzięki obejmującej większość województwa Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, przedsiębiorcy inwestujący w Krainie Wielkich Jezior Mazurskich mogą liczyć na najwyższe w Polsce ulgi podatkowe z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy – nawet do 70%. Ulgi te udzielane są też na najdłuższe w kraju okresy – nawet do 15 lat.

Wiele samorządów Krainy Wielkich Jezior Mazurskich dokłada do tego swoje zachęty. Należą do nich na przykład niskie stawki podatków lokalnych czy zwolnienia z podatku od nowo budowanych i rozbudowywanych nieruchomości, udzielane na okres nawet kilku lat.

Jedenaście z gmin regionu: Miasto Giżycko, Gmina Giżycko, gminy Węgorzewo, Miłki, Orzysz, Pisz, Ruciane – Nida, Mikołajki, Ryn, Miasto Mrągowo, Gmina Mrągowo rozpoczęło w kwietniu wspólne działania promocyjne, mające na celu zachęcić potencjalnych inwestorów do rozwijania biznesu właśnie na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. To pierwszy w kraju projekt na tak dużą skalę.

Przez kilkanaście kolejnych miesięcy zainteresowani inwestycjami w regionie będą mieli szansę dowiedzieć się, co ma im do zaoferowania Kraina Wielkich Jezior Mazurskich i poznać inspirujące przykłady udanych przedsięwzięć.

Zawsze aktualne, zebrane od wszystkich uczestników projektu informacje o możliwościach inwestycyjnych, znajdują się na stronie www.mazurytobiznes.pl

 

Mazury to biznes.

Materiał Promocyjny 

Polska w kręgu zainteresowania

Zeszłoroczny raport CBRE „European Hotels. Investor Intentions Survey 2018” ujawnił istotną dla Polski zmianę w preferencjach inwestorów hotelowych. Polska jest nadal wśród dziesięciu najbardziej atrakcyjnych miejsc do inwestycji hotelowych w Europie, przeskakując o jedno miejsce w górę w rankingu. Jednak wśród krajów Europy Środkowo-Wschodniej jest już na pierwszym miejscu.

Pozostało 95% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Ekonomia
Grupa Econ i EkoParter Recykling - niekwestionowani liderzy branży zrównoważonego zarządzania odpadami w Lubinie
Ekonomia
Dbamy o bezpieczeństwo przez cały czas życia produktu
Materiał Promocyjny
Bolączki inwestorów – od kadr po zamówienia
Ekonomia
Zlatan Ibrahimović w XTB
Ekonomia
Nowe funkcje w aplikacji mobilnej mZUS