Nie wiadomo, ilu kierowców jeździ po polskich drogach bez obowiązkowego ubezpieczenia OC. Finansowe konsekwencje tego ponoszą nie tylko ci, którzy spowodują wypadek, a nie mieli polisy, ale w praktyce również pozostali właściciele samochodów. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG), który wypłaca odszkodowania za kierowców bez OC (w 2013 r. ponad 73 mln zł), jest finansowany ze składek towarzystw, które z kolei odbijają sobie ten wydatek, kalkulując składki pobierane od klientów wykupujących polisy.
Według szacunków UFG około 250 tysięcy pojazdów w naszym kraju prawdopodobnie jeździ bez OC. Jest to około 1 proc. pojazdów zarejestrowanych w Polsce.
W ubiegłym roku prawie dwukrotnie wzrosła liczba ujawnionych przypadków braku OC. Od początku roku do końca listopada 2013 r. wezwania do zapłaty kary otrzymało prawie 16 tys. kierowców. W sumie kary za brak OC wyniosły 26 mln zł. Było to o ponad 10 mln zł więcej niż rok wcześniej.
Jakie sankcje
Każdy właściciel pojazdu mechanicznego podlegającego obowiązkowi rejestracji ma obowiązek kupić polisę OC. Jeżeli jej nie ma, jeździ nielegalnie.
Ubezpieczenie OC chroni sprawcę wypadku przed finansowymi konsekwencjami spowodowania kolizji. Przede wszystkim jednak zabezpiecza interes ofiary wypadku, która otrzyma odszkodowanie od ubezpieczyciela także wtedy, gdyby sprawcy nie było stać na zrekompensowanie wyrządzonych szkód.