Tylko co czwarty kierowca korzysta z AC

Z danych Komisji Nadzoru Finansowego wynika, że w ubiegłym roku liczba zawartych ubezpieczeń AC była o ok. 75 proc. mniejsza niż OC.

Publikacja: 13.08.2014 07:50

Maleje sprzedaż AC

Maleje sprzedaż AC

Foto: Rzeczpospolita

Iden­tycz­ny sto­su­nek AC do OC utrzy­mu­je się w 2014 r., o czym świad­czą sta­ty­sty­ki ze­bra­ne przez KNF po I kwar­ta­le. Licz­ba no­wych po­lis AC (1,4 mln) by­ła pra­wie czte­ro­krot­nie niż­sza od licz­by no­wo za­war­tych ubez­pie­czeń OC (5,4 mln).

Pa­weł Bo­rycz­ka, dy­rek­tor de­par­ta­men­tu ubez­pie­czeń ko­mu­ni­ka­cyj­nych w firmie Uni­qa tłu­ma­czy, że jed­ną z przy­czyn tej sy­tu­acji mo­że być to, że nie­któ­re za­kła­dy nie ubez­pie­cza­ją star­szych aut. – Tym­cza­sem wśród sa­mo­cho­dów oso­bo­wych (sta­no­wią­cych w Pol­sce po­nad 75 proc. łącz­nej licz­by za­re­je­stro­wa­nych po­jaz­dów) od­se­tek aut po­wy­żej 15 lat wy­no­sił w 2012 r. 48,7 proc. Ten­den­cja jest wzro­sto­wa – za­zna­cza Bo­rycz­ka. – W ko­lej­nej co do li­czeb­no­ści gru­pie po­jaz­dów cię­ża­ro­wych (11,7 proc. ogól­nej licz­by po­jaz­dów) pro­cen­to­wy udział tych star­szych niż 15 lat jest na po­dob­nym po­zio­mie (44,5 proc.).

Jak pod­kre­śla dyr. Bo­rycz­ka, te licz­by po­ka­zu­ją, że do­stęp­ność ubez­pie­cze­nia AC dla po­nad 40 proc. star­szych samochodów po­ru­sza­ją­cych się po pol­skich dro­gach jest ogra­ni­czo­na. Je­że­li za­tem od­nie­sie­my się je­dy­nie do po­zo­sta­łych 60 proc. pojazdów, oka­że się, że współ­czyn­nik po­kry­cia po­lis OC po­li­sa­mi au­toca­sco wy­no­si po­nad 40 proc.

– Nie­ste­ty, Po­la­cy ma­so­wo re­zy­gnu­ją też z ubez­pie­cze­nia AC dla kil­ku­let­nich aut, ogra­ni­cza­jąc w ten spo­sób swo­je wy­dat­ki – mó­wi Bo­rycz­ka. – Kie­row­cy uwa­ża­ją, że kra­dzie­że to już rzad­kość, a swo­je umie­jęt­no­ści jaz­dy oce­nia­ją wy­so­ko i wy­klu­cza­ją moż­li­wość zaj­ścia szko­dy z ich wi­ny. Nie wi­dzą za­tem po­trze­by po­sia­da­nia do­dat­ko­we­go ubez­pie­cze­nia AC.

Po­dob­ne­go zda­nia jest Ma­rek Dmy­tryk, me­ne­dżer pro­duk­tu w Go­tha­er TU. – Kie­row­cy bar­dzo czę­sto trak­tu­ją ubez­pie­cze­nia ko­mu­ni­ka­cyj­ne jak nie­po­trzeb­ny, ale obo­wiąz­ko­wy wy­da­tek – wy­ja­śnia. – O ile jed­nak z po­sia­da­nia OC nie moż­na zre­zy­gno­wać, o ty­le na do­bro­wol­ne AC de­cy­du­je się za­zwy­czaj tyl­ko wą­ska gru­pa wła­ści­cie­li, prze­waż­nie po­sia­da­czy młod­szych aut.

Jed­ną z przy­czyn jest ni­ski po­ziom wie­dzy o ubez­pie­cze­niu AC. Nie każ­dy wie, że je­go za­kres nie za­wsze mu­si być ści­śle ustalo­ny przez ubez­pie­czy­cie­la, a dzięki do­dat­ko­wym opcjom mo­że być do­pa­so­wa­ny do in­dy­wi­du­al­nych po­trzeb klien­tów, rów­nież tych po­sia­da­ją­cych star­sze po­jaz­dy.

Iden­tycz­ny sto­su­nek AC do OC utrzy­mu­je się w 2014 r., o czym świad­czą sta­ty­sty­ki ze­bra­ne przez KNF po I kwar­ta­le. Licz­ba no­wych po­lis AC (1,4 mln) by­ła pra­wie czte­ro­krot­nie niż­sza od licz­by no­wo za­war­tych ubez­pie­czeń OC (5,4 mln).

Pa­weł Bo­rycz­ka, dy­rek­tor de­par­ta­men­tu ubez­pie­czeń ko­mu­ni­ka­cyj­nych w firmie Uni­qa tłu­ma­czy, że jed­ną z przy­czyn tej sy­tu­acji mo­że być to, że nie­któ­re za­kła­dy nie ubez­pie­cza­ją star­szych aut. – Tym­cza­sem wśród sa­mo­cho­dów oso­bo­wych (sta­no­wią­cych w Pol­sce po­nad 75 proc. łącz­nej licz­by za­re­je­stro­wa­nych po­jaz­dów) od­se­tek aut po­wy­żej 15 lat wy­no­sił w 2012 r. 48,7 proc. Ten­den­cja jest wzro­sto­wa – za­zna­cza Bo­rycz­ka. – W ko­lej­nej co do li­czeb­no­ści gru­pie po­jaz­dów cię­ża­ro­wych (11,7 proc. ogól­nej licz­by po­jaz­dów) pro­cen­to­wy udział tych star­szych niż 15 lat jest na po­dob­nym po­zio­mie (44,5 proc.).

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy