Odbiorniki telewizyjne w technologii Ultra HD z zakrzywionym monitorem

Płaskie telewizory to już standard. Obecnie niemal co drugi sprzedawany w Europie odbiornik w technologii Ultra HD ma zakrzywiony monitor.

Publikacja: 27.09.2014 20:00

Pierwsze modele innowacyjnych telewizorów koncerny pokazały pod koniec ubiegłego roku. Prekursorami były koreańskie firmy: LG oraz Samsung. Początkowo wydawało się, że ta technologia to fanaberia dla bogatych. Dziś nie ma wątpliwości, że część ekspertów się pomyliła. Główną barierą we wprowadzeniu zakrzywionych ekranów miała być cena, jednak różnica w stosunku do tradycyjnych odbiorników już stopniała.

Ceny znacznie spadły

Jeszcze kilka miesięcy temu za 55-calowy odbiorniki TV z wygiętym monitorem trzeba było zapłacić 40 tys. zł (za największe nawet około 100 tys. zł). Teraz kosztują nawet poniżej 10 tys. zł. Za 55-calowy model Samsung Curved UHD HU7200 trzeba zapłacić około 8,5 tys. zł.

– Ceny telewizorów zakrzywionych są stosunkowo korzystne w stosunku do cen telewizorów płaskich. W przypadku odbiorników o tej samej przekątnej i zbliżonej funkcjonalności telewizor zakrzywiony będzie droższy jedynie o 700 – 800 zł – mówi Henryk Chorążewski z Samsung Polska.

Jak podkreśla, biorąc pod uwagę średnią cenę telewizorów tej klasy, wynoszącą ok. 3500 zł, oraz to, że telewizor kupujemy raz na pięć – siedem lat, nie jest to duża różnica.

– Wprowadzamy nowe modele coraz bardziej dostępne cenowo. Wiosną oferowaliśmy wyłącznie telewizory o bardzo dużych przekątnych, w supernowoczesnej technologii Ultra HD, które kosztowały powyżej 11 tys. zł. Natomiast od sierpnia można nabyć mniejsze odbiorniki, choćby 48-calowe, w sprawdzonej technologii Full HD. Ich cena kształtuje się nieco ponad 4 tys. zł – podkreśla Henryk Chorążewski.

Efekt? Europa zakochała się w wygiętych ekranach.

Rynek wciąż raczkuje

Jak wynika z najnowszych badań, w takich krajach, jak Niemcy, Anglia czy Holandia, połowę sprzedaży telewizorów UHD stanowią już ekrany zakrzywione. W całym rynku odbiorników telewizyjnych udział wygiętych monitorów wciąż jest jednak znikomy. W czerwcu w Polsce kupiono w sumie 187,9 tys. sztuk telewizorów, z tego zakrzywionych niecałe pół tysiąca. Zdaniem Sebastiana Krola z TP Vision (właściciel telewizyjnej marki Philips) przy optymistycznym założeniu do końca roku sprzedaż wyniesie 4–5 tys. sztuk.

Obecnie na rynku dostępnych jest około 30 modeli telewizorów z zakrzywionym ekranem. Poza Samsungiem czy LG mają je w ofertach również TCL oraz Philips.

Ten ostatni w trakcie wrześniowych targów IFA 2014 w Berlinie zaprezentował trzy wklęsłe telewizory UHD. Urządzenia takie umożliwiają oglądanie trójwymiarowego obrazu, a do tego wyposażono je w podświetlenie LED (tzw. Ambilight), które automatycznie dostosowuje się do oświetlenia w pomieszczeniu. Sprzęt jest wyposażony w system operacyjny Androida 4.2.2 Jelly Bean. Widz otrzymuje więc dostęp do wielu aplikacji ze sklepu internetowego Google Play. Telewizory te trafią do sprzedaży w Europie w III kwartale.

W przyszłym roku w sprzedaży mają się pojawić odbiorniki Philipsa ze zmodyfikowaną funkcją Ambilight-Afterglow. To cztery mikroprojektory instalowane z tyłu  ekranu, sprzężone z systemem analizy obrazu wyświetlanego na matrycy. Urządzenie przetwarza obraz z monitora, a następnie poszerza go o projekcję wychodzącą zza obudowy.

W centrum wydarzeń

Główną zaletą zakrzywionych telewizorów jest jakość obrazu. Wklęsły ekran oferuje wrażenia wizualne, których płaskie telewizory nie są w stanie zapewnić.

– Umożliwia uzyskanie większej głębi obrazu. Widz ma wrażenie, że znajduje się w środku wydarzeń. Zakrzywienie ekranu redukuje również problem światła odbijanego od ekranu, które może rozpraszać. Te subtelne zmiany znacznie poprawiają wrażenia wizualne – tłumaczy Henryk Chorążewski. – Taki kształt telewizora jest też przyjemny dla oka i przyciąga uwagę.

Pierwsze modele innowacyjnych telewizorów koncerny pokazały pod koniec ubiegłego roku. Prekursorami były koreańskie firmy: LG oraz Samsung. Początkowo wydawało się, że ta technologia to fanaberia dla bogatych. Dziś nie ma wątpliwości, że część ekspertów się pomyliła. Główną barierą we wprowadzeniu zakrzywionych ekranów miała być cena, jednak różnica w stosunku do tradycyjnych odbiorników już stopniała.

Ceny znacznie spadły

Pozostało 88% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy