— Przed towarzyskim meczem z Danią zarysował się spór o prawa do wizerunku piłkarzy. Robert Lewandowski i Jakub Błaszczykowski nie chcą uczestniczyć w nagrania filmu reklamowego firmy Orange, jednego ze sponsorów reprezentacji, uznając, że nadużywa on ich wizerunku, mimo że w umowach zapisano, że wykorzystywany będzie cały zespół. Ustawa o sporcie mówi (art. 14), że członek kadry udostępnia swój wizerunek w stroju reprezentacji kraju polskiemu związkowi sportowemu, który jest wyłącznie uprawniony do wykorzystania go do celów gospodarczych w zakresie regulacji związku lub międzynarodowej organizacji sportowej. Jak rozumieć ten przepis panie mecenasie ?
—Udostępnienie, o którym mowa w tym przepisie oznacza wyrażenie przez kadrowicza zgody na rozpowszechnianie jego wizerunku. Nie każdego jednak wizerunku, ale tego w stroju reprezentacji. Udostępnienie to ma charakter „wyłączny" co oznacza, że zawodnik nie może bez zgody polskiego związku sportowego upoważniać innych osób do wykorzystywania jego wizerunku w stroju reprezentacyjnym.
— Co znaczy w celach gospodarczych ?
— Sprawa komercyjnego wykorzystania wizerunku reprezentanta Polski w footbolu była już przedmiotem oceny i to Sądu Najwyższego w sprawie, w której piłkarz domagał się zaprzestania wykorzystywania jego wizerunku przez sponsora kadry TP SA. SN nie uznał racji piłkarza (wyrok SN z 16 grudnia 2009 r.; I CSK 160/09). Oznacza to więc cel zarobkowy, zgodny z funkcją danego polskiego związku sportowego, który nie może być sprzeczny z jego statutowymi zadaniami. Taka działalność obejmuje min. zawieranie umów, które mogą polegać na udostępnieniu kontrahentowi wizerunku członków kadry narodowej w stroju reprezentacji kraju w zamian za świadczenie pieniężne wykorzystywane na realizację statutowych zadań.
— Nie ma jednak słowa o tym czy sponsor ma korzystać z wizerunku całej reprezentacji, czy też jej poszczególnych członków.