Reklama
Rozwiń
Reklama

GIODO o ochronie danych osobowych: W sklepie nie musimy podawać kodu pocztowego

Pracownicy sklepu, w którym robimy zakupy nie mogą żądać ujawnienia przez nas kodu pocztowego. Takie informacje możemy podać jedynie z własnej woli.

Publikacja: 02.08.2013 14:30

Rzekomo niewinna informacja o kodzie pocztowym dla sklepu, który chce poprawić jakość obsługi klient

Rzekomo niewinna informacja o kodzie pocztowym dla sklepu, który chce poprawić jakość obsługi klienta to jednak informacja o sobie, która w niektórych przypadkach może stać się niebezpieczna.

Foto: Fotorzepa, pn Piotr Nowak

Pracownicy sklepu często przy kasowaniu towaru pytają klientów o kod pocztowy miejsca ich zamieszkania.  Stanowi to informację dla sklepu o tym z jakiego rejonu pochodzą jego klienci, która może być wykorzystywana przy planach utworzenia kolejnej placówki firmy sieciowej.

Generalny Inspektor Danych Osobowych - dr Wojciech Rafał Wiewiórowski uspokaja, że informacje te nie są wykorzystywane w sposób naruszający nasza prywatność.

Sytuacja staje się poważniejsza gdy kod pocztowy może być powiązany z innymi danymi i wykorzystany w innych celach niż wyżej przedstawione. Przykładem takiego związku jest płatność kartą podczas której sklep otrzymuje informacje o ostatnich cyfrach karty oraz powiązanie ich z kodem pocztowym udostępnionym przez klienta.

Taka informacja może być cenna dla analityka, który z zebranych danych jest w stanie dowiedzieć się jaki jest adres posiadacza karty, a tym samym ustalić osobę klienta.

GIODO ostrzega przed pochopnym udzielaniem informacji o kodzie pocztowym miejsca zamieszkania. Choć naruszenie praw przy wykorzystaniu tych narzędzi nie jest częste, to może stanowić poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa.

Reklama
Reklama

Należy zwrócić uwagę na ewentualności powstania takiego zbioru danych. Możliwa jest sytuacja, w której sklep będący dysponentem zbioru informacji o kliencie sprzedaje je. Odpowiednie połączenie wykorzystanie kupionych danych może skutkować nielegalnym stworzeniem profilu klienta.

Rzekomo niewinna informacja o kodzie pocztowym dla sklepu, który chce poprawić jakość obsługi klienta to jednak informacja o sobie, która w niektórych przypadkach może stać się niebezpieczna. W związku z tym GIODO zaleca ostrożność i rozwagę przy udostępnianiu danych.

Pracownicy sklepu często przy kasowaniu towaru pytają klientów o kod pocztowy miejsca ich zamieszkania.  Stanowi to informację dla sklepu o tym z jakiego rejonu pochodzą jego klienci, która może być wykorzystywana przy planach utworzenia kolejnej placówki firmy sieciowej.

Generalny Inspektor Danych Osobowych - dr Wojciech Rafał Wiewiórowski uspokaja, że informacje te nie są wykorzystywane w sposób naruszający nasza prywatność.

Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama