Lodówki to największy pod względem wartości zakupów segment rynku dużego sprzętu AGD kupowanego przez Polaków. Według danych Euromonitora w ubiegłym roku wydaliśmy na nie 506,2 mln euro, a w kolejnych latach kwota ma dalej rosnąć. – Polacy coraz częściej wymieniają lodówki, zwracając uwagę nie tylko na oszczędność energii, ale także poziom hałasu i wygląd – podaje Euromonitor. W 2008 r. kupiliśmy ponad 1,2 mln lodówek, z czego zdecydowaną większość stanowiły standardowe modele wolno stojące. Sprzęt do zabudowy to, pod względem ilościowym, kilkanaście procent zakupów, jednak z racji znacznie wyższych cen wartościowo jego udział jest dużo wyższy. Sprzedaż tego typu urządzeń rośnie najszybciej, w ubiegłym roku o ponad 20 proc., dwukrotnie szybciej niż pozostała część rynku. Według danych Euromonitora najpopularniejszą marką z 14,5-proc. udziałem jest Whirpool, kolejne są: Amica ustępująca mu jedynie o 0,6 pkt proc. oraz Polar z 7-proc. udziałem.
Na rynek wchodzą także nowi gracze – koncern BSH sprzedający marki Bosch i Siemens wprowadził właśnie kolejny brand, ekskluzywne Gaggenau. Rośnie także sprzedaż dużych lodówek typu side by side. Jak już pisaliśmy w „Rz”, ich fabrykę chce ulokować w Polsce koreańskie Daewoo. Jednak już specjalne chłodziarki do wina pozostają sprzętem niszowym – w ub. r. sprzedano jedynie ok. 700 sztuk.