Choć nasz rynek jest europejskim liderem, jeśli chodzi o tempo rozwoju, to pod względem ilości sprzedanych sztuk dopiero zbliżamy się do czołówki. W przyszłym roku Polacy kupią ich dopiero 500 tys., podczas gdy na największym rynku niemieckim sprzedaż wyniesie 1,7 mln sztuk. – W Europie Środkowo-Wschodniej od kilku lat obserwujemy boom na zmywarki, który będzie się utrzymywał. Tego typu sprzęt działa w relatywnie niewielu gospodarstwach domowych – podają analitycy z Euromonitora. W Rosji sprzedaż w przyszłym roku powinna wynieść 200 tys. sztuk, więc rynek ma perspektywy dalszego rozwoju.

Jednak w Europie Zachodniej sytuacja jest znacznie gorsza. Największe spadki sprzedaży spodziewane są we Włoszech i Hiszpanii, jednak dla producentów sprzętu AGD kluczowa jest sytuacja w Niemczech, gdzie wydatki spadną o ponad 40 mln euro.

W tej części kontynentu wartość zakupów wzrośnie jedynie we Francji. Zdaniem producentów prognoza Euromonitora zakładająca spadek sprzedaży w Hiszpanii tylko o 4,2 proc. jest zbyt optymistyczna, kompletne załamanie się tamtejszego rynku nieruchomości spowodowało dwucyfrowe spadki sprzedaży domowego sprzętu we wszystkich segmentach. Spowolnienie sprzedaży spowodowane wzrostem cen zaczyna być także obserwowane w Polsce, choć rynek AGD, przynajmniej wartościowo, ciągle rośnie.