Mało znani „ukryci czempioni” rozpędzają polski eksport

Średniej wielkości firmy, często rodzinne, zdobywają zagraniczne rynki niszową specjalizacją, konkurując innowacjami i wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

Aktualizacja: 19.09.2016 13:42 Publikacja: 18.09.2016 20:21

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

W rozwijaniu polskiego eksportu coraz większą rolę odgrywają firmy średniej wielkości. I choć z działalności międzynarodowej znane są głównie duże przedsiębiorstwa, a większość funduszy wspierających rozwój skierowana jest do firm mikro i małych, to właśnie „średniacy" coraz mocniej nakręcają polską gospodarkę i zwiększają dywersyfikację wymiany handlowej.

Internacjonalizację widać zwłaszcza w grupie firm, które mają wąską specjalizację i wykorzystują innowacje do zwiększania atrakcyjności oferty i przewagi nad konkurentami. Mała chłonność krajowego rynku na ich niszowe produkty sprawia, że bardzo dynamicznie rozwijają się za granicą. Choć odnoszą tam sukcesy, mogą być nieznane przeciętnemu Polakowi. Tego typu przedsiębiorstwa określane są mianem „ukrytych czempionów".

Pozostało 82% artykułu
„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Dane gospodarcze
Inflacja w listopadzie jednak wyższa. GUS zrewidował dane
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Dane gospodarcze
Małe chwile radości dla kredytobiorców walutowych. Stopy procentowe w dół
Dane gospodarcze
Inflacja w USA zgodna z prognozami, Fed może ciąć stopy
Dane gospodarcze
Dług publiczny Polski pobił kolejny rekord
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Dane gospodarcze
Kolejni członkowie RPP mówią w sprawie stóp procentowych inaczej niż Glapiński