W tym roku gazety na świecie łącznie zdobędą z reklam 97,7 mld dol. (to o 3,8 proc. mniej niż rok wcześniej), a kolorowe magazyny dalsze 43,3 mld dol. (spadek o 4,4 proc.). Ogromne, dwucyfrowe spadki, jakie dotknęły rynek reklamy prasy drukowanej w ubiegłym roku (gazety straciły wtedy rok do roku prawie 17 proc., a magazyny 19,6 proc.), branża ma już za sobą. Kolejne lata przyniosą coraz mniej znaczące spadki – prognozuje sieć domów mediowych ZenithOptimedia (ZOG).

W 2012 r. rynek reklamy w gazetach na świecie będzie wart 95,4 mld dol. (już tylko o 1 proc. mniej niż rok wcześniej), a magazynów 42,3 mld dol. (spadek tylko o 0,45 proc.). W tym samym czasie wydawcy będą coraz więcej pieniędzy czerpać z Internetu. Według analityków ZOG globalne wpływy reklamy w sieci w tym roku mogą wynieść 62,6 mld dol., a do 2012 r. wzrosną o 34 proc. (do 83,9 mld dol.).

Już w 2009 r. PricewaterhouseCoopers i Światowe Stowarzyszenie Gazet WAN pisały w raporcie, że choć w 2008 r. gros przychodów wydawców gazet na świecie (80 – 97 proc.) pochodziło ze sprzedaży papierowych wydań i zamieszczanych w nich reklam, coraz większy odsetek (3 – 20 proc.) stanowią przychody z działalności online. Jeszcze sześć lat temu z sieci pochodziło zaledwie 1 – 10 proc. wpływów.

W Polsce, według szacunków ZenithOptimedia, wpływy z reklamy prasowej zaczną znowu rosnąć w 2012 r. Rynek reklamy w gazetach zwiększy się wtedy w porównaniu z rokiem 2011 o 2,8 proc. (do 542 mln zł), a w magazynach wpływy z reklam wzrosną w tym samym ujęciu o 1,4 proc., do 725 mln zł.