Z początkiem roku EI wysłał swoich analityków m.in. do Polski z zadaniem ewentualnej rewizji prognoz. Nie ma jeszcze ostatecznych danych dla naszego kraju. – Oczekujemy jednak, że branżę negatywnie dotknie zmniejszenie wydatków konsumentów na jedzenie poza domem – mówi „Rz” Edita Sabakonyte z brytyjskiej firmy badawczej. – Odwrócenie trendu może nastąpić w 2011 r. – dodaje.
Według Euromonitora branże, które wcześniej notowały bardzo dynamiczny rozwój, jak kawiarnie, teraz odczują największy spadek dynamiki przychodów. Ujemna dynamika pojawi sięw wolniej dotąd rozwijających się lokalach (restauracje, fast foody czy punkty z jedzeniem na wynos/dostawą do domu). Spadek sprzedaży dotknie ich w tym i przyszłym roku.
Z optymizmem Euromonitor patrzy dopiero na 2011 rok, w którym przewiduje wzrost przychodów branży gastronomicznej w naszym regionie o 0,5 proc. Najbardziej mają go odczuć restauracje z pełną obsługą (wzrost o 1,5 proc.).
Również w Europie Zachodniej konsumenci obcinają wydatki na jedzenie poza domem. Według analityka Euromonitor International Michaela Schaefera branży nie ożywi zapowiedziana przed miesiącem możliwość stosowania niższej stawki VAT w Unii na te usługi. – To nierealistyczne oczekiwać, że cała obniżka zostanie przekazana konsumentom – mówi.