Zgodnie z prognozą branżowej organizacji National Retail Federation (NRF) nie dość, że ojców dotkną kryzysowe oszczędności, to jeszcze dostaną prezenty tańsze niż wręczane z okazji Dnia Matki. Według wcześniejszych sondaży NRF statystyczny Amerykanin z okazji 26 maja wydał na nie niemal 124 dol.
Jednocześnie 51,1 proc. ankietowanych stwierdziło, że w tym roku chce z okazji Dnia Ojca kupić prezent, w 2008 r. zadeklarowało tak 48,2 proc. Podobnie jak w przypadku Dnia Matki z 9,4 mld dol., jakie Amerykanie chcą wydać na ten cel, najwięcej (1,9 mld dol.) zostanie wydane na okolicznościowe kolacje w restauracjach. Kolejne 1,3 mld dol. ma zostać wydane na odzież, 1,2 mld dol. na specjalne kartki z życzeniami. Na liście najczęściej kupowanych prezentów jest jeszcze sprzęt elektroniczny, artykuły sportowe oraz do majsterkowania.
Jak czytamy w komunikacie NRF, choć wydatki z tej okazji w tym roku będą mniejsze niż ubiegłoroczne, to jednak dla handlowców jest to kolejna okazja do zwiększenia obrotów, i to jeszcze przed rozpoczęciem sezonu wyprzedaży.
Co trzeci Amerykanin planuje z tej okazji kupić prezent w sklepie dyskontowym, co czwarty chce wybrać markety budowlane lub sklepy ze sprzętem, a jedynie kilka procent ankietowanych wskazuje na sklepy specjalistyczne lub zakupy z katalogów.