Rok później osiągnie wartość 1,2 mld dolarów – przewidują analitycy firmy badawczej IDC. Według nich w ubiegłym roku wartość tego rynku urosła o 23 proc., a do końca 2013 r. będzie się podnosić średnio o 17 proc. rocznie.

Linux jest otwartym systemem operacyjnym, który dowolnie może modyfikować każda firma informatyczna. Zarabiają one na sprzedaży licencji oraz na usługach wdrożeniowych i serwisie. Czołowymi graczami na rynku płatnego Linuksa są dwie firmy: RedHat i Novell. Zbierają ponad 90 proc. wpływów. Z płatnymi dystrybucjami konkuruje jednak wiele całkowicie darmowych wersji, które dominują na rynku. Według analityków IDC wdrożenia darmowych wersji systemu do 2013 r. będą rosły szybciej (43 proc. rocznie) niż płatne subskrypcje. Analitycy IDC wskazują jednak, ze duże firmy są bardziej skłonne korzystać z darmowego oprogramowania w mniej wrażliwych sferach korporacyjnego środowiska IT, a z płatnych wersji – zapewniających wsparcie i rozwój – w bardziej istotnych. Według IDC kryzys ekonomiczny przyczynił się jeszcze bardziej do popularyzacji systemów Linux, ponieważ daje firmom szansę na oszczędności chociaż na kosztach licencji.

Linux ma bardzo mocną pozycję na rynku serwerowych systemów operacyjnych, na którym z powodzeniem konkuruje z płatnymi systemami m.in. Microsoftu. Chociaż jest darmowy, słabo przyjmuje się na rynku użytkowników indywidualnych. Tutaj niepodzielnie rządzą systemy operacyjne Windows.