Efekt lotniska? Kluczowa wylotówka z Warszawy wreszcie w pełni przejezdna

Włączony w piątek do ruchu brakujący fragment drogi ekspresowej S7 pozwala szybciej dojechać do nowego lotniska w Radomiu

Publikacja: 28.04.2023 13:57

Nowo otwarty ciąg główny trasy S7 na odcinku Lesznowola-Tarczyn

Nowo otwarty ciąg główny trasy S7 na odcinku Lesznowola-Tarczyn

Foto: PAP/Leszek Szymański

W piątek do ruchu włączony został odcinek drogi ekspresowej S7 pomiędzy Lesznowolą a Tarczynem. Kierowcy mają teraz do dyspozycji dwie jezdnie w pełnym przekroju dwóch pasów ruchu na długości 17 kilometrów. Otwarty został również węzeł Złotokłos, a na sąsiednich odcinkach trasy pełną funkcjonalność zyskały węzły Lesznowola oraz Tarczyn Południe.

Czytaj więcej

Uwaga na tych trasach. Remonty dróg przyhamują wyjazdy na majówkę

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zastrzega jednak, że to nie koniec prac: ponieważ trwają jeszcze roboty na węzłach Antoninów i Tarczyn Północ, a także na drogach serwisowych i lokalnych, maksymalna prędkość na uruchomionym fragmencie S7 została ograniczona do 80 km/h. Zniesienie ograniczenia będzie możliwe po zakończeniu tych robót, co jest planowane do I kwartału przyszłego roku. Wtedy zacznie się remont dotychczasowego przebiegu DK7 – 17 kilometrów od Sękocina Starego do Rembertowa. Według GDDKiA, zakończenie tych prac, a w rezultacie całego kontraktu, przewidziano na koniec trzeciego kwartału 2024 r.

Otwarcie S7 pomiędzy Lesznowolą a Tarczynem połączyło funkcjonujące już odcinki ekspresówki od strony Warszawy oraz Grójca. Zdecydowanie poprawia to układ komunikacyjny na południe od Warszawy. Usprawnia ruch na trasie pomiędzy Warszawą a Krakowem, a także pozwala szybciej dojechać do nowo otwartego lotniska w Radomiu.

Czytaj więcej

W tym roku mniej nowych dróg, więcej przetargów

Wraz z udostępnieniem kierowcom całego odcinka S7 Warszawa - Grójec wprowadzone zostały zmiany w oznakowaniu i organizacji ruchu także na Południowej Obwodnicy Warszawy. Do tej pory kierowcy chcący jechać w kierunku Radomia, Kielc, Krakowa i dalej na południe, odbijali od obwodnicy na węźle Opacz lub wyjeżdżając ze stolicy przedłużeniem Al. Jerozolimskich jechali na wprost od węzła Salomea. Teraz S7 na południe prowadzi od węzła Warszawa Lotnisko i jest przedłużeniem krótkiego odcinka S79 od węzła na ul. Marynarskiej.

Trasa pomiędzy Lesznowolą a Tarczynem została wybudowana przy wsparciu funduszy z Unii Europejskiej w wysokości 550 mln zł. To już dziewiąty duży projekt dotyczący budowy S7 dofinansowany z Funduszu Spójności 2014-2020. Łączna wartość unijnych inwestycji w te przedsięwzięcia przekracza 1,6 mld euro.

W piątek do ruchu włączony został odcinek drogi ekspresowej S7 pomiędzy Lesznowolą a Tarczynem. Kierowcy mają teraz do dyspozycji dwie jezdnie w pełnym przekroju dwóch pasów ruchu na długości 17 kilometrów. Otwarty został również węzeł Złotokłos, a na sąsiednich odcinkach trasy pełną funkcjonalność zyskały węzły Lesznowola oraz Tarczyn Południe.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zastrzega jednak, że to nie koniec prac: ponieważ trwają jeszcze roboty na węzłach Antoninów i Tarczyn Północ, a także na drogach serwisowych i lokalnych, maksymalna prędkość na uruchomionym fragmencie S7 została ograniczona do 80 km/h. Zniesienie ograniczenia będzie możliwe po zakończeniu tych robót, co jest planowane do I kwartału przyszłego roku. Wtedy zacznie się remont dotychczasowego przebiegu DK7 – 17 kilometrów od Sękocina Starego do Rembertowa. Według GDDKiA, zakończenie tych prac, a w rezultacie całego kontraktu, przewidziano na koniec trzeciego kwartału 2024 r.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Budownictwo
Silna grupa z dużymi możliwościami
Budownictwo
Gwałtowny skok rezerwacji nowych mieszkań. Polacy ruszyli do biur nieruchomości
Budownictwo
Ceny materiałów budowlanych nadal spadają
Budownictwo
Ceny mieszkań doszły do sufitu? Sprzedający liczą na kolejne zwyżki
Budownictwo
Spadają ceny materiałów budowlanych. Co potaniało najbardziej?