Czego się boją linie lotnicze?

Dobra passa nie może trwać w nieskończoność. Liniom lotniczym doskwiera już nie tylko drogie paliwo, ale coraz częściej narzekają także na protekcjonizm rządów i napięcia w międzynarodowym handlu.

Aktualizacja: 04.06.2018 12:17 Publikacja: 04.06.2018 08:35

Czego się boją linie lotnicze?

Foto: Bloomberg

— Zwłaszcza ten ostatni powód może ograniczyć popyt na podróże biznesowe - uważa Alexandre de Juniac, dyrektor generalny Międzynarodowego Stowarzyszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), którego walne zgromadzenie z udziałem ponad tysiąca przedstawicieli linii lotniczych, producentów samolotów, lotnisk i instytucji lotniczych rozpoczęło się właśnie w Sydney.

Do tych zagrożeń dochodzą jeszcze rosnące koszty pracy i akcje protestacyjne załóg i kontrolerów ruchu lotniczego. To wszystko powoduje, że IATA obniżyła prognozę zysku 290 linii lotniczych należących do stowarzyszenia. Wyniesie on nie 38,4 mld, jak zakładano w grudniu 2017, ale 33,8 mld dolarów. – To nadal jest godziwy zysk – uważa de Juniac. Co ciekawe, spadek zysku nie dotyczy przewoźników europejskich, którzy w tym roku zarobią więcej, niż rok temu (8,6 mld dol. wobec 8,1 mld dol.). To jednak nadal przekłada się na niezadowalający zysk z każdego przewiezionego pasażera – wyniesie on zaledwie 7,58 dolara, wobec 7,53 dolara w 2017 roku.

Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Biznes
Te dane zaskakują. Polacy wiedzą o zagrożeniu, ale je bagatelizują?
Biznes
Donald Trump odstraszył zagranicznych turystów. USA stracą przez to miliardy
Biznes
Przełom w wojnie handlowej. Sprzedaż aut elektrycznych wystrzeliła
Biznes
Na Pomorzu przerzut wojsk ma być łatwiejszy
Biznes
Człowiek ze złotym klozetem, czyli korupcja w rosyjskiej drogówce