W Europie sektor transportowy odpowiedzialny jest za niemal jedną czwartą emisji gazów cieplarnianych. Szczególnie dotkliwie odczuwają to mieszkańcy miast. W Polsce transport odpowiada za 10 proc. zanieczyszczeń. Tymczasem wprowadzenie do użytku na szerszą skalę pojazdów napędzanych gazem mogłoby spowodować skokową obniżkę emisji. W transporcie szczególnie przydatny jest gaz ziemny w postaci sprężonej (CNG) i skroplonej (LNG). Z powodzeniem może być on wykorzystywany jako źródło zasilania pojazdów użytkowych i ciężarowych. Dla przykładu wykorzystanie CNG w samochodach osobowych mogłoby ograniczyć emisje CO2 o 7 proc. w porównaniu z pojazdami z silnikami Diesla i o 23 proc. w porównaniu z pojazdami benzynowymi. Jeszcze lepiej dane te prezentują się w odniesieniu do redukcji emisji dwutlenku węgla z samochodów ciężarowych i autobusów miejskich – redukcje mogą sięgać około 25 proc. LNG może również znacznie pomóc w ograniczeniu emisji CO2 i zanieczyszczenia powietrza przez barki i statki morskie, które często zasilane są mazutem, paliwem wyjątkowo szkodliwym dla środowiska.
Wyzwania na przyszłość
Wraz z rozwojem gospodarczym i wzrostem zamożności ludności zapotrzebowanie na energię nieustannie rośnie. Zapewnienie stabilnych i dostępnych cenowo źródeł energii dla mieszkańców globu stanowi coraz większe wyzwanie, które wymaga kompleksowego i zrównoważonego podejścia. W najbliższych kilkunastu latach, czyli w ramach dalszej transformacji w kierunku gospodarki niskoemisyjnej, węglowodory (ropa i gaz) pozostaną niezbędną częścią miksu energetycznego. Tym samym ważne są działania sektora wydobywczego oraz energetycznego mające na celu zmniejszenie ich oddziaływania na środowisko przez wdrożenie czystszych i sprawniejszych technologii.
Mówiąc o konieczności zwiększania udziału gazu ziemnego w gospodarce, nie można zapominać, że branża operująca w tym segmencie rynku coraz więcej inwestuje w projekty mające na celu zwiększenie efektywności wykorzystywania tego surowca. Badania i rozwój w obszarze nowych technologii, a także liczne działania mające na celu ograniczenie emisji do atmosfery innych gazów cieplarnianych, w tym metanu, to tylko niektóre z inicjatyw świadczących o poważnym podejściu sektora do realizacji celów porozumienia paryskiego. Zawarto je trzy lata temu podczas konferencji ONZ w sprawie zmian klimatu COP21. Ustalono wówczas m.in., że wszystkie państwa będą dążyły do obniżenia emisji CO2 tak szybko, jak to możliwe za pomocą rozwiązań i środków dostosowanych do swoich możliwości społecznych i gospodarczych.
Błękitne paliwo podczas COP24
O roli, jaką może odegrać błękitne paliwo w Polsce i na świecie, będzie m.in. mowa podczas dwóch debat zaplanowanych przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo wspólnie z międzynarodowymi partnerami na 10 grudnia, w trakcie szczytu klimatycznego COP24 w Katowicach. – Podczas tegorocznej konferencji chcemy zwrócić uwagę międzynarodowej społeczności na korzyści wynikające z zastosowania gazu ziemnego jako niskoemisyjnego paliwa dla zrównoważonego rozwoju oraz realizacji celów porozumienia paryskiego. Ta globalna umowa wskazuje na potrzebę redukcji emisji gazów cieplarnianych wszelkimi dostępnymi metodami w jak najkrótszym czasie. Gaz ziemny to rozwiązanie stosunkowo łatwo dostępne, które z uwagi na znacznie niższą emisję także innych zanieczyszczeń powietrza, może w krótkim czasie przyczynić się również do skutecznej walki ze smogiem. Z tego powodu, jako partner wydarzenia, zaproponowaliśmy tę właśnie tematykę debat towarzyszących szczytowi COP24 – mówi Piotr Woźniak, prezes PGNiG SA.
Pierwsza debata „Gaz ziemny z konwencjonalnych i niekonwencjonalnych źródeł jako niskoemisyjne paliwo zielonej gospodarki" (godz. 10.15–11.45) będzie poświęcona przedstawieniu najlepszych praktyk dotyczących skutecznego monitorowania i kontrolowania emisji metanu oraz wykorzystania tego paliwa w gospodarce. – Powiemy m.in. o praktycznych działaniach realizowanych przez sektor wydobywczy na rzecz redukcji emisji z metanu. Pokażemy, że branża gazownicza może prowadzić działalność z poszanowaniem środowiska naturalnego – mówi Prezes Piotr Woźniak.
W drugim panelu zatytułowanym „Wykorzystanie gazu ziemnego w celu poprawy jakości powietrza" (godz. 14.00–15.45) będzie z kolei mowa o najlepszych rozwiązaniach, m.in. w sektorze transportu, które pozwalają miastom skutecznie radzić sobie z wyzwaniami związanymi z niską jakością powietrza i zmianami klimatu.