Czy PPK zmienią wizerunek pracodawcy?

Z początkiem przyszłego tygodnia ruszają Pracownicze Plany Kapitałowe – powszechny, dobrowolny program oszczędzania na emeryturę.

Publikacja: 26.06.2019 18:31

Czy PPK zmienią wizerunek pracodawcy?

Foto: 123rf

Wyniki badania zrealizowanego przez On Board Think Kong pokazują tymczasem, że zaledwie 17 proc. Polaków postrzega PPK jako benefit wynikający z pracy w danej firmie.

Z badania zrealizowanego na zlecenie OBTK wynika, że oszczędzanie na emeryturę nie znajduje się wśród priorytetów finansowych Polaków. Tylko 17 proc. z nas umieszcza PPK na liście oczekiwanych świadczeń pracowniczych. Pokazuje to, że wdrożenie PPK będzie dużym wyzwaniem komunikacyjnym dla firm prowadzących działalność w Polsce.

- PPK nadal budzą wiele obaw zarówno wśród właścicieli firm, jak i pracowników. W dyskusjach z pracownikami podkreślamy, że wielu z nas nadal nie potrafi samodzielnie oszczędzać, a nawet jeśli oszczędzamy, to praktykujemy mechanizm „resztkowy" – oszczędzamy to, co nam zostanie. PPK jest odwróceniem tego nieefektywnego modelu oszczędzania, a przy tym może być ważnym bodźcem do tego, aby zacząć oszczędzać – mówi Norbert Ofmański, CEO On Board Think Kong.

W przeprowadzonych w marcu tego roku. badaniach na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości i Fundacji Giełdy Papierów Wartościowych, prawie połowa Polaków (49 proc.) swoją wiedzę o finansach oceniła jako małą lub bardzo małą. Co ciekawe, w kontek¬ście PPK 39 proc. ankietowanych wie, że istnieją możliwości oszczędzania na emeryturę, ale do tej pory nigdy się nimi nie interesowało. To oznacza, że w wymiarze edukacyjnym nadal jest wiele do zrobienia. Szczególnie, że po raz pierwszy w naszej historii nie będzie zmiany pokoleniowej - liczba osób, która pobiera środki z systemu emerytalnego, będzie większa niż liczba osób, która te środki do systemu wprowadza.

- Sposób, w jaki firmy będą informowały o PPK, może istotnie wpływać na to, jak będą postrzegane przez kandydatów jako pracodawca. Planując kampanię informacyjną skierowaną do pracowników czy włączając PPK w działania employer brandingowe, kluczowy będzie przekaz, iż pracodawca nie tylko wypłaca pensję, ale także wspiera oszczędzanie i do niego dokłada - mówi Katarzyna Reck, lider praktyki, komunikacja wewnętrzna w On Board Think Kong.

- Doświadczenia krajów Europy Zachodniej pokazują, że wysokość składki odprowadzanej przez pracodawcę na fundusz emerytalny pracownika jest ważnym czynnikiem przy ocenie atrakcyjności pracodawcy. Firmy, które zdecydują się na wyższą wpłatę ponad wymagane 1,5 proc., mogą nie tylko wpłynąć na retencję w swojej organizacji, ale również przyciągnąć nowych kandydatów – dodaje.

On Board Think Kong przygotowała poradnik, w którym w pięciu krokach radzi pracodawcom jak mają rozmawiać o PPK z pracownikami. Podpowiada więc m.in., że pracodawca powinien tłumaczyć pracownikom jaki jest cel tego programu pokazując, iż gromadzone w nim pieniądza mogą stanowić zabezpie¬czenie na przyszłość i tzw. czarną godzinę, którego teraz wiele osób nie posiada. Zachęcając do dodatkowego oszczędzania na czas emerytury pracodawca inaczej powinien przy tym rozmawiać z młodymi pracownikami, a inaczej ze starszymi. Warto też stworzyć informator dla pracowników (check listę) z odpowiedziami na najważniejsze pytania o PPK. Powinna temu towarzyszyć kampania informacyjna. - Bez szerszego wyjaśnienia celów, korzyści, obowiązków trudno będzie uzyskać zrozumienie pracowników czy przekuć PPK w korzyść dla pracodawcy. Planując kampanię, warto postawić na angażowanie ekspertów, ale i zwykłych pracowników. Mówmy o ludziach, przez ludzi i po ludzku – wte¬dy nasz przekaz będzie zrozumiały, a pracownicy bardziej zaangażują się w komunikację – podpowiada OBTK. Wszystko to powinno być przekazywane prostym, zrozumiałym językiem.

Poradnik można znaleźć pod adresem www.obtk.pl/aktualnosci/5-krokow-w-komunikacji-ppk-do-pracownikow.

Piotr Skwirowski

Wyniki badania zrealizowanego przez On Board Think Kong pokazują tymczasem, że zaledwie 17 proc. Polaków postrzega PPK jako benefit wynikający z pracy w danej firmie.

Z badania zrealizowanego na zlecenie OBTK wynika, że oszczędzanie na emeryturę nie znajduje się wśród priorytetów finansowych Polaków. Tylko 17 proc. z nas umieszcza PPK na liście oczekiwanych świadczeń pracowniczych. Pokazuje to, że wdrożenie PPK będzie dużym wyzwaniem komunikacyjnym dla firm prowadzących działalność w Polsce.

Pozostało 87% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Biznes
Biznes z Niemiec dobrze zarabia na obrabiarkach dla rosyjskiej zbrojeniówki
Biznes
Czesi nie chcą w Pradze popularnej „atrakcji”. Nowy zakaz wymierzony w turystów
Biznes
Fala bankructw na świecie. Zagrożone budownictwo
Biznes
Producenci i kupcy stawiają na wysoką jakość, unikatowość i ekologię. Targi Marek Własnych w Kielcach