Targi i konferencje będą ruszać dopiero jesienią

Środowe poluzowanie obostrzeń nie przyniesie szybkich efektów dla sektora spotkań i wydarzeń biznesowych. Wznawia działalność w martwym sezonie.

Publikacja: 03.06.2021 21:00

Odbudowa branży targów, kongresów i konferencji może potrwać nawet 2-3 lata.

Odbudowa branży targów, kongresów i konferencji może potrwać nawet 2-3 lata.

Foto: shutterstock, Piotr Wytrazek

Od 6 czerwca w spotkaniach i zgromadzeniach będzie mogło uczestniczyć maksymalnie 150 osób. – Przywracamy również możliwość organizowania targów, kongresów i konferencji w ścisłym reżimie sanitarnym – zapowiedział minister zdrowia Adam Niedzielski. Zatrudniająca przed pandemią blisko 100 tys. osób branża targowa, obecnie mocno odchudzona, twierdzi jednak, że działalność będzie mogła rozkręcić dopiero jesienią. Co prawda 10 czerwca w warszawskim hotelu Novotel Airport rusza organizowana przez Zarząd Targów Warszawskich konferencja Nafta-Gaz-Chemia 2021, reklamowana jako pierwsza na żywo. Ale przygotowana została pół roku wcześniej i na dodatek była kilkakrotnie przekładana.

Stracone 2 mld zł

Ogłoszone w środę przez szefa resortu zdrowia poluzowanie obostrzeń jest raczej informacją dla wystawców: – Muszą najpierw podjąć decyzje o udziale w targach, następnie zamówić i zatwierdzić projekt stoiska, potem zaleźć jego wykonawcę i zorientować się co do możliwości dowiezienia eksponatów – mówi Andrzej Mochoń, prezes Targów Kielce. Zdaniem Sławomira Majmana, wiceprezesa Zarządu Targów Warszawskich, obecne odmrożenie ma w tej sytuacji bardziej symboliczny charakter. – Mamy teraz martwy sezon, a targów nie da się zorganizować z dnia na dzień. Przygotowania chociażby konferencji zabierają pół roku, a w przypadku dużych, specjalistycznych targów potrzebny jest nawet rok – dodaje Majman. To oznacza, że na odbudowanie kondycji i powrót do wyników sprzed pandemii branża targowa będzie potrzebować nawet dwa–trzy lata.

Według badania przeprowadzonego na zlecenie Polskiej Izby Przemysłu Targowego (PIPT) przed pandemią roczne obroty wszystkich firm powiązanych z branżą targową miały sięgać 4,9 mld zł. – Straty branży spowodowane pandemią sięgają 2 mld zł. Z naszych badań wynika, że liczba pracowników sektora została zredukowana o 60 proc. – informuje Beata Kozyra, prezes PIPT.

Zatrzymanie działalności wycięło część firm: zamknęła działalność spółka Expo Silesia, której centrum targowo-konferencyjne w Sosnowcu funkcjonowało od 2008 roku. Jeszcze w ub. roku w stan likwidacji postawiona została spółka Expo Mazury, zarządzająca kompleksem wystawienniczym w Ostródzie, która organizowała m.in. międzynarodowe targi mebli. Przed nią wniosek o upadłość złożyła firma Murator Expo z grupy kapitałowej ZPR, zajmująca się organizowaniem targów wydawniczych, mieszkaniowych oraz dotyczących jachtów i sportów wodnych. W najgorszej sytuacji znalazły się małe firmy prywatne, stanowiące większość na rynku targów, funkcjonujące na zasadzie inwestowania zysków z jednego projektu w kolejny.

Jeszcze w połowie ub. roku sądzono, że pewnym rozwiązaniem na czas pandemii mogą być imprezy targowe online. – Komercyjnie to się nie sprawdziło, bo nie przynosiło przychodów. Tego rodzaju imprezy mogły być co najwyżej plasterkiem, żeby coś się działo – uważa Majman.

Ale co z hotelami?

Według PIPT na stałe do kalendarza mogą wejść natomiast targi hybrydowe z elementami wydarzeń online wprowadzającymi dodatkowe możliwości i przedłużającymi stacjonarne imprezy. – Nic nie zastąpi jednak targów w tradycyjnej formie, gdzie są bezpośrednie spotkania – podkreśla Kozyra.

Na efekt obecnego poluzowania obostrzeń będą musiały zaczekać także hotele, dla których dużą część przychodów przynosi organizacja spotkań i konferencji. – Jeśli miałbym dotrzymać wyznaczonego limitu metrów kwadratowych na osobę, to zamiast 200 uczestników mógłbym pomieścić zaledwie 20 – mówi Andrzej Burkiewicz, prezes i współwłaściciel hotelu Warszawa w Augustowie. Dopiero przy dużych centrach konferencyjnych w głównie sieciowych hotelach miejskich obecne limity dają możliwości większych spotkań. Ale firmy także z nimi będą czekać na zakończenie wakacji.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?