Do inwestycji związanych z lotniskami PMR zalicza budowę i modernizację pasów startowych, terminali, dróg dojazdowych, parkingów i hoteli. Najwięcej trzeba będzie zainwestować w rozbudowę i modernizację krakowskich Balic – 850 mln zł, drugie w kolejce po środki jest katowickie lotnisko Pyrzowice – czytamy w raporcie „Budowa lotnisk w Polsce. Prognozy rozwoju 2008 – 2013”. Kolejne – to Gdańsk i warszawskie Okęcie. Zdaniem autora raportu Bartłomieja Sosny niezbędne jest również zbudowanie trzech całkiem nowych lotnisk regionalnych – w Lublinie-Świdniku, Białymstoku i Modlinie.
Bartłomiej Sosna przyznał w rozmowie z „Rz”, że zaskoczyła go wysoka kwota niezbędnych inwestycji, która przekracza znacznie dotychczasowe wyliczenia.
Osiem najważniejszych lotnisk zostanie zbudowanych lub zmodernizowanych za środki wysokości 260 mln euro, jakie udostępniła Polsce Unia Europejska w ramach programu „Infrastruktura i środowisko”. 350 mln euro będzie pochodziło również z UE z regionalnych programów operacyjnych.
– Ale niezbędne będą też środki rządowe, samorządowe, środki własne portów lotniczych, trzeba będzie też zainteresować tymi inwestycjami firmy prywatne – mówi analityk PMR. Instytucją, która finansuje takie projekty, jest również Bank Światowy.
Z jego raportu wynika, że trzeba będzie wybudować aż 23 – 25 km pasów startowych, a zmodernizować ponad 30 km. Zbudować lub rozbudować trzeba będzie również 120 – 150 km dróg, właśnie ze względu na konieczność usprawnienia dojazdów.