Leasing, kredyt czy gotówka

W 2007 roku niespełna połowa z 60 tysięcy samochodów osobowych kupionych przez firmy w Polsce była wzięta w leasing. Te przedsiębiorstwa, które mają pieniądze, kupują auta za gotówkę, bo tak jest najtaniej.

Publikacja: 22.01.2008 06:02

Leasing, kredyt czy gotówka

Foto: Rzeczpospolita

Każdy księgowy potwierdzi, że leasing jest kosztowniejszy od zakupu samochodu za gotówkę i kredytów, płaci się bowiem za łatwiejszy do niego dostęp. Banki zawsze mają sporo wymagań formalnych wobec klientów, którzy chcą uzyskać kredyt na zakup własnego auta, domagając się wysokiej wpłaty własnej albo np. prawa współwłasności samochodu wpisanego do dowodu rejestracyjnego, jeśli mają skredytować całą wartość.

Firmy leasingowe na ogół wypożyczają swoje własne pojazdy już po wpłacie na ich konto 10 proc. jego ceny. Pobierają jednak za to więcej pieniędzy niż bank. Dokładna kalkulacja, czy opłaca się kupno na kredyt, czy leasing, zależy m.in. od czasu spłacania rat oraz wartości samochodu. Powyżej 100 tys. zł i trzech lat bardziej korzystny jest kredyt.

Jednak nie każdą firmę, szczególnie na początku działalności, stać na nabycie auta za własne pieniądze lub zaciągnięcie kredytu, bo nie może się wykazać np. rocznymi czy nawet półrocznymi obrotami. Wtedy z pomocą przychodzą firmy leasingowe, oferując za stosunkowo małą na początek kwotę szybki dostęp do samochodu. Obowiązuje jednak reguła, że mniej wiarygodny klient musi wnieść większą wpłatę własną.

Firmy leasingowe na ogół wypożyczają swoje pojazdy już po wpłacie na ich konto 10 proc. jego ceny

Wszystkie firmy leasingowe stosują uproszczone procedury, które nie wymagają przedstawienia pliku dokumentów potwierdzających, że firma rzeczywiście działa i ma klientów. Wystarczy oświadczenie, w takim przypadku jednak trzeba wpłacić nie 10, lecz co najmniej 15 proc. wartości samochodu.

Największą wadą leasingu są wysokie koszty usługi, czego nie biorą pod uwagę początkujący przedsiębiorcy, zachwyceni łatwością, z jaką wchodzą w posiadanie nowego auta. Leasingodawcy w swoich kalkulacjach opłat zakładają bowiem całkowite zużycie auta.

Porównując kredyt z leasingiem, należy zwrócić uwagę na stawki oprocentowania i tzw. całkowity koszt leasingu oraz dodatkowe prowizje i opłaty manipulacyjne. Pod tym względem umowa kredytowa jest prostsza: płaci się przeważnie konkretne raty miesięczne. Chociaż auto leasingowane nie jest własnością klienta, przerzuca się na niego pełną odpowiedzialność za pojazd, czyli koszty ubezpieczenia. Korzyścią jest to, że są one mniejsze niż w przypadku aut kupionych za gotówkę przez firmę, która nie ma jeszcze praw do zniżek.

Obecne w Polsce zachodnie firmy często decydują się np. na długoterminowy wynajem samochodów służbowych – na rok lub półtora.

Uznają bowiem, że nie warto wydawać pieniędzy na auto, a mimo wysokich kosztów miesięcznych łącznie opłaty są niższe od zakupu auta na własność. Zachodni menedżerowie uwzględniają bowiem również kłopoty, jakie wiążą się ze sprzedażą samochodu, oraz konieczność zatrudnienia pracownika, który zajmować się będzie utrzymaniem sprawności pojazdów. Takim właśnie klientom firmy leasingowe oferują tzw. zarządzanie flotą lub wynajem długoterminowy przewidujący stałą opiekę techniczną, w tym podstawienie auta zastępczego na czas naprawy.

Każdy księgowy potwierdzi, że leasing jest kosztowniejszy od zakupu samochodu za gotówkę i kredytów, płaci się bowiem za łatwiejszy do niego dostęp. Banki zawsze mają sporo wymagań formalnych wobec klientów, którzy chcą uzyskać kredyt na zakup własnego auta, domagając się wysokiej wpłaty własnej albo np. prawa współwłasności samochodu wpisanego do dowodu rejestracyjnego, jeśli mają skredytować całą wartość.

Firmy leasingowe na ogół wypożyczają swoje własne pojazdy już po wpłacie na ich konto 10 proc. jego ceny. Pobierają jednak za to więcej pieniędzy niż bank. Dokładna kalkulacja, czy opłaca się kupno na kredyt, czy leasing, zależy m.in. od czasu spłacania rat oraz wartości samochodu. Powyżej 100 tys. zł i trzech lat bardziej korzystny jest kredyt.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca