Z powodu rozprzestrzeniania się epidemii w Europie większość koncernów samochodowych zdecydowała o czasowym wstrzymaniu produkcji w swoich europejskich zakładach. Będzie to stanowić nie lada wyzwanie dla polskich poddostawców części i podzespołów.
Dostawy części wstrzymał już Boryszew. – Producenci części mają przed sobą trudny okres, ponieważ większość fabryk w Europie już zawiesiła produkcję i nie ma komu dostarczać części – wskazuje Krystian Brymora, dyrektor działu analiz w DM BDM.
Wielton, największy krajowy producent naczep i przyczep, wstrzymał produkcję we francuskiej fabryce i mocno ograniczył działalność we Włoszech. Bez większych zakłóceń funkcjonuje zakład w Wieluniu. – Produkcja i sprzedaż są prowadzone w Polsce, Wielkiej Brytanii, Niemczech oraz Rosji. Prowadzimy również sprzedaż na rynku CEE. Monitorujemy sytuację w poszczególnych krajach i jesteśmy w stałym kontakcie z naszymi spółkami. Na bieżąco reagujemy na zmiany. We włoskiej spółce Viberti Rimorchi produkcja i sprzedaż są silnie ograniczone ze względu na ogólną sytuację panującą w tym kraju. We Francji, w spółce Fruehauf, zastosowaliśmy się do wytycznych rządu dotyczących wszystkich producentów i czasowo wstrzymaliśmy produkcję w naszym zakładzie. Jednak sprzedaż i obsługa klienta nadal funkcjonują. Klienci są informowani o bieżącej sytuacji. Nie widzimy, aby zamówienia były anulowane, są jedynie przesuwane w czasie – wyjaśnia Mariusz Golec, prezes Wieltonu.
Oczekiwany spadek popytu na pewno uderzy w spółki czerpiące znaczną część przychodów ze sprzedaży na rynki Europy Zachodniej, gdzie z dnia na dzień przestały pracować nie tylko fabryki, ale i sklepy, będące istotnym kanałem sprzedaży krajowych spółek. Amica – w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa – ocenia, że największe wyzwania dla grupy będzie generowała sytuacja w zakresie popytu, i spodziewa się przynajmniej czasowego spadku sprzedaży w kanale tradycyjnym na europejskim rynku AGD. Problem dostrzegł też producent mebli Forte, który spodziewa się negatywnego wpływu na wyniki finansowe grupy w I i II kwartale 2020 r.