Rekordowy rok na rynku książki

O blisko 9 proc. wzrosły w 2007 r. przychody firm. Rośnie rentowność branży, liderem nadal są Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne

Aktualizacja: 15.05.2008 14:48 Publikacja: 15.05.2008 02:27

Rekordowy rok na rynku książki

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Red

W 2008 roku i następnych latach należy oczekiwać dalszego wzrostu sprzedaży książek.

– Rok 2007 był bardzo dobry dla rynku książki. Widać to było po obrotach największych wydawnictw i hurtowni – mówi Paweł Filar, prezes firmy dystrybucyjnej Platon.

W 2007 r. wartość rynku zamknęła się kwotą 2,57 mld zł wobec 2,36 mld zł rok wcześniej. Spory udział w tym sukcesie miały wydawnictwa prasowe, które oferowały w punktach kolportażu kolekcje książkowe. Liderem, ale już nie samotnym, pozostaje Agora. Książki na dużą skalę w 2007 roku zaczęły oferować zarówno Presspublica (jako dodatek do „Rzeczpospolitej”), jak i Axel Springer Polska. Wydawców prasy nie bierzemy pod uwagę w rankingu, tradycyjnie ujmując w nim wydawnictwa specjalizujące się wyłącznie w publikowaniu książek.

Wyższe przychody wydawcy osiągnęli głównie dzięki szerszej ofercie, a w nieznacznym stopniu także dzięki wyższym cenom. W 2007 roku opublikowano 21 810 tytułów – o blisko 10 proc. więcej niż w roku poprzednim. Liczba pierwszych wydań, a więc premier książkowych, wyniosła 13 260 tytułów, tj. o blisko 11 proc. więcej. Łączny nakład wyniósł 146,4 mln egz. (wzrost o blisko 10 proc.). Większa produkcja egzemplarzowa wynika jednak wyłącznie z szerszej oferty, średni nakład książki zmniejszył się bowiem z 6727 do 6713 egz. Wzrost cen książek był minimalny – za egzemplarz w księgarni płaciliśmy 30,50 zł, podczas gdy rok wcześniej – 30,20 zł. Poszerzenie oferty na tak konkurencyjnym rynku nie byłoby możliwe bez większych nakładów na promocję sprzedaży. Pomimo inwestycji wzrasta jednak rentowność branży, w 2007 roku wydawnictwa książkowe wypracowały zysk netto na poziomie ok. 180 mln zł, podczas gdy rok wcześniej było to ok. 135 mln zł.

Warto podkreślić, że tak duży wzrost sprzedaży osiągnięty został w 2007 roku właściwie bez wielkich bestsellerów, a ściśle rzecz ujmując – z zaledwie jednym. Opublikowane przez nieznaną firmę TBA Komunikacja Marketingowa wspomnienia kardynała Stanisława Dziwisza pt. „Świadectwo” znalazły około 850 tys. nabywców. Inne bestsellery nie zdołały przekroczyć liczby 200 tys. egz., a tylko kilka sprzedało się w liczbie ponad 100 tys. egz.

Hitem literatury dziecięcej były nowe przygody Mikołajka (wydawnictwo Znak), których drugi tom rozszedł się w nakładzie 170 tys. egz. Aż 165 tys. czytelników sięgnęło po „Księży wobec bezpieki” ks. Tadeusza Isakowicza-Zaleskiego (również Znak).

Rok 2007 należał m.in. do wydawców podręczników szkolnych, którzy zebrali obfite żniwo z sezonu, którego – wbrew ich obawom – nie naznaczył forsowany przez poprzednią ekipę rządzącą program „Tani podręcznik”. Trzeba jednak uczciwie przyznać, że wysokie wzrosty przychodów takich firm, jak Nowa Era czy Grupa Edukacyjna MAC, wynika z dokonanych przez obie firmy przejęć mniejszych konkurentów (lider rankingu Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne zwiększył sprzedaż o 5 procent). Niezależnie od tego można mówić o wyraźnej zwyżce w sektorze książki szkolnej.

Również w zakresie nauki języków obcych, w której specjalizują się m.in. Langenscheidt Polska, LektorKlett, Pearson Education i Macmillan Polska, także odnotowano bardzo dobre wyniki.

Dobrze radziły sobie oficyny specjalizujące się w publikacjach dla profesjonalistów. Zwiększenie przychodów ze sprzedaży (już nie tylko książek, ale i baz danych oraz dostępu do serwisów internetowych) odnotowały takie firmy jak: Wolters Kluwer Polska, Wiedza i Praktyka, C. H. Beck, Forum, ODDK, Raabe czy Elsevier Urban & Partner (literatura medyczna).

Powodów do narzekań nie powinni mieć także edytorzy specjalizujący się w szeroko rozumianej beletrystyce (choć część z nich swą ofertę znacząco już dzisiaj dywersyfikuje, inwestując w kilka sektorów tematycznych). Rok 2007 był dobry dla oficyn: Znak, Rebis, Muza, Zysk i S-ka czy Wydawnictwo Literackie. Dobra passa nie opuszcza edytorów książek dla dzieci i młodzieży, dynamicznie rozwijają się Nasza Księgarnia, Egmont i Wilga. Nie inaczej wydawcy przewodników turystycznych – ich wyniki są pochodną hossy w segmencie gospodarki związanym z podróżami.

– Rok 2007 Pascal zamknął wzrostem przychodów ze sprzedaży przewodników o 20 procent, dzięki czemu umocnił się na pozycji lidera w segmencie turystycznym rynku książki. Jest to zasługa konsekwentnego inwestowania we własną treść, rozbudowę sieci sprzedaży oraz dywersyfikację oferty. W 2008 r. widzimy możliwość dalszych zwyżek w tym segmencie rynku, dlatego też startujemy z kampanią reklamową obejmującą TV, radio, prasę oraz Internet – mówi Andrzej Żywicki, członek zarządu wydawnictwa Pascal.

Ranking powstał we współpracy z firmą Biblioteka Analiz sp. z o.o. specjalizującą się w badaniach rynku książki

W 2008 roku i następnych latach należy oczekiwać dalszego wzrostu sprzedaży książek.

– Rok 2007 był bardzo dobry dla rynku książki. Widać to było po obrotach największych wydawnictw i hurtowni – mówi Paweł Filar, prezes firmy dystrybucyjnej Platon.

Pozostało 95% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki