Polska za droga dla turystów

Odwiedza nas coraz mniej obcokrajowców. W tym roku ich liczba skurczyła się już o ok. 300 tys. Nasi rodacy też opuszczają Polskę, masowo wyjeżdżając na egzotyczne wczasy

Publikacja: 24.06.2008 19:17

Bałtyk nie przyciąga ani polskich, ani zagranicznych turystów

Bałtyk nie przyciąga ani polskich, ani zagranicznych turystów

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Biura podróży organizujące zagraniczne wyjazdy przeżywają prawdziwy rozkwit, podczas gdy firmy zajmujące się obsługą obcokrajowców przyjeżdżających do Polski mają kłopoty.

– W tym roku mamy o ok. 20 – 25 proc. klientów mniej niż przed rokiem. Polska stała się krajem bardzo drogim dla zagranicznych gości – mówi "Rz" Andrzej Hulewicz, wiceprezes Mazurkas Travel, biura podróży zajmującego się turystyką przyjazdową do Polski.

Oficjalne dane Instytutu Turystyki, który monitoruje rynek, pokazują, że już w ubiegłym roku liczba turystów z zagranicy zmalała o 700 tysięcy. W tym roku spadek się pogłębia. Odwrotny trend można zaobserwować w wydatkach, które rosną z powodu umacniającego się złotego.

– Wszyscy, którzy przyjeżdżają, narzekają na drożyznę. Odbija się to na serwisie, jaki zamawiają. Przede wszystkim rezygnują z posiłków, organizują je na własną rękę, by było taniej – opowiada Wiesław Rychlik, prezes biura Emmerson Lumico z Krakowa. Ta firma obsługuje najczęściej turystów z Niemiec, Skandynawii i Japonii. Rychlik wspomina, że jeszcze kilka lat temu nawet grupy młodzieży zamawiały tanie hotele z pełnym wyżywieniem. – Dziś noclegi tylko w hostelach i bez wyżywienia – mówi. Ogółem w tym roku do końca maja Kraków odwiedziło o 800 tys. turystów mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Zagraniczni partnerzy polskich biur nie zawsze rozumieją, że mocniejsza waluta musi się przełożyć na wzrost cen w katalogach. – Od ubiegłego roku nie podnieśliśmy cen. Pojawiają się wręcz naciski, abyśmy oferowali tańszy serwis, by turyści mogli sobie w ten sposób zrekompensować to, że na miejscu będą musieli wydać więcej – opowiada Andrzej Hulewicz. Narzeka, że Polska jest słabo promowana. – Nie ma żadnych imprez, które pokazałyby nas w pozytywnym świetle – mówi.

Odpowiedzialna za promocję naszego kraju Polska Organizacja Turystyczna obiecuje, że zintensyfikuje działania zachęcające do przyjazdu do Polski. – Chcemy skoncentrować się na czterech kotwicach medialnych. W 2009 będzie Rok Polski w Wielkiej Brytanii, w 2010 – Rok Chopinowski w Polsce, bardzo eksponowany na świecie, w 2011 r. – polska prezydencja w Unii Europejskiej, a w 2012 – mistrzostwa Europy w piłce nożnej – wylicza Michał Nykowski z POT. Zapewnia, że organizacja przygotuje także reklamy w mediach oraz różnego typu imprezy w stolicach europejskich. – Będziemy też zabiegać o sławnych ludzi, którzy mogliby pozytywnie wypowiadać się o Polsce – dodaje Nykowski.

POT co roku przeznacza ok. 20 mln zł na promocję Polski. To znacznie mniej niż inne kraje w Europie. Ale w latach 2007 – 2012 ma do dyspozycji dodatkowe środki unijne – 30 mln euro.

Przedsiębiorcy obawiają się jednak, że tendencja spadkowa może utrzymać się dłużej. – Na efekty wszelkich działań trzeba zwykle czekać dwa, trzy lata. Z Krakowa przestały latać tanie linie, takie jak Sky Europe oraz Germanwings, nasz kraj jest coraz droższy i trudno wynagrodzić to turystom – wyjaśnia Grzegorz Soszyński, prezes biura JanPol z Krakowa. Dodaje, że największy spadek jest notowany wśród przyjezdnych z Niemiec.

Biura podróży organizujące zagraniczne wyjazdy przeżywają prawdziwy rozkwit, podczas gdy firmy zajmujące się obsługą obcokrajowców przyjeżdżających do Polski mają kłopoty.

– W tym roku mamy o ok. 20 – 25 proc. klientów mniej niż przed rokiem. Polska stała się krajem bardzo drogim dla zagranicznych gości – mówi "Rz" Andrzej Hulewicz, wiceprezes Mazurkas Travel, biura podróży zajmującego się turystyką przyjazdową do Polski.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca