Listę największych spółek handlowych w regionie otwiera Metro Group Polska z 4,33 mld euro przychodów w 2007 r., które w porównaniu z 2006 r. wzrosły o 24,1 proc. W Polsce do tego jednego z czołowych detalistów świata należą hurtownie Makro Cash & Carry, hipermarkety Real oraz sieci ze sprzętem elektronicznym Media Markt i Saturn.
Największe firmy handlowe Europy Środkowo-Wschodniej radzą sobie doskonale – na 20 sklasyfikowanych w zestawieniu w 2007 r. tylko jedna, oddział Metro w Rumunii, zanotowała spadek obrotów o 5 proc. W przypadku pozostałych średnie tempo wzrostu wyniosło 27,5 proc.
Ogółem na liście widać zdecydowaną przewagę zachodnich koncernów handlowych – oddziały Tesco, Carrefoura, Auchan czy Ahold mają najliczniejszą reprezentację, jednak jest sporo wyjątków. Już drugą pozycję zajmuje bowiem grupa Mercator, największa firma w Słowenii. Należą do niej nie tylko hipermarkety czy niewielkie placówki osiedlowe, ale także restauracje czy działające w tym kraju sklepy z odzieżą i sprzętem sportowym Intersport.
Także litewska Maxima z powodzeniem walczy o rynek z zachodnimi gigantami – poza swoim macierzystym rynkiem, którego jest zdecydowanym liderem z 36-proc. udziałem, działa jeszcze w Bułgarii, Estonii i na Łotwie – łącznie ma już 422 sklepy. Na Litwie prowadzi sklepy w różnych formatach: od niewielkich osiedlowych poprzez hiper- czy supermarkety po hurtownie cash & carry.
Bardzo mocną reprezentację mają także firmy działające w Polsce, których wśród 20 największych spółek jest aż dziewięć. Poza zachodnimi, jak portugalskie Jeronimo Martins, do którego należy dyskontowa sieć Biedronka, czy francuskimi Carrefour i Auchan w zestawieniu znalazły się także grupy handlowe Emperia i Eurocash oraz największy dystrybutor prasy w naszym kraju Ruch. Firmy z Polski zdecydowanie zdominowały zestawienie – znalazło się w nim tylko po jednej firmie z Serbii, Chorwacji, Litwy, dwie słoweńskie, trzy węgierskie i cztery czeskie.