Ciężarówki zapłacą więcej

Od 1 stycznia winiety roczne mogą kosztować nawet 1,8 tys. euro. Zmiany przegłosowane w piątek w Sejmie mogą oznaczać mniejsze wpływy do budżetu państwa i kas koncesjonariuszy

Publikacja: 11.10.2008 05:55

Ciężarówki zapłacą więcej

Foto: Fotorzepa, Daniel Szysz Dan Daniel Szysz

Uchwalona w piątek przez posłów ustawa o drogach, która m.in. przewiduje likwidację winiet od 2011 roku, a na razie podwyżkę ich cen od stycznia 2009, daleka jest od postulatów składanych przez koncesjonariuszy płatnych autostrad i przewoźników.

Sejm ograniczył np. obowiązek kupowania winiet do samochodów cięższych niż 12 ton, lżejsze muszą płacić za korzystanie z autostrad na bramkach tak jak samochody osobowe. – Przewoźnicy zaczną korzystać z bezpłatnych dróg alternatywnych, co znacznie pogorszy stan tych tras. Do budżetu państwa będzie zaś wpływać ok. 15 – 20 proc. pieniędzy mniej, na pewno zmniejszą się też wpływy do naszej kasy – mówi Andrzej Lewandowicz, wiceprezes AWSA.

Jeszcze niedawno rząd planował całkowitą likwidację winiet – ostatnie roczne zryczałtowane opłaty za korzystanie z autostrad i dróg ekspresowych miały być do kupienia w lipcu tego roku. Miało to zapobiec utracie płynności przez Krajowy Fundusz Drogowy, do którego wpływają opłaty z winiet i z którego wypłacane są rekompensaty za korzystanie z autostrad przez ciężarówki koncesjonariuszom. Pieniędzy miało jeszcze starczyć na remont dróg krajowych, ale tylko w tym roku rząd będzie musiał dopłacić do KFD 150 mln zł, w przyszłym kwota ta wzrosłaby do 650 mln zł, a w 2011 r. wyniosłaby aż 1,5 mld zł.

Przeciwko likwidacji winiet protestowali m.in. przewoźnicy, dla których oznaczałoby to wzrost kosztów związanych z dostępem do tras nawet kilku- lub kilkunastokrotny. Kompromis przewidywał, że winiety zostaną, będą jednak nieznacznie droższe, a koncesjonariusze zgodzili się renegocjować wysokość otrzymywanych od rządu rekompensat. Tak było do piątku.

Według Andrzeja Lewandowicza do czasu przeprowadzenia kolejnych analiz ruchu niemożliwe jest prowadzenie z rządem rozmów o obniżeniu stawek rekompensat za przejazd ciężarówek po prywatnych autostradach. Stanisław Żmijan, poseł PO, twierdzi, że bilans wpływów i wydatków KFD po przyjęciu nowych rozwiązań będzie korzystny dla państwa.

Sejm przyjął, że maksymalna cena winiety nie może przekroczyć 1,8 tys. euro. Jeszcze dwa dni temu rząd proponował podwyżkę do 1,1 tys. euro. Obecnie winieta roczna nie może być droższa niż 800 euro. – Podniesienie progu maksymalnego może oznaczać dalsze stopniowe podwyżki – mówi Krzysztof Zdziarski, prezes Pekaesu.

Zdaniem Jana Buczka, prezesa Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, jakiekolwiek podwyżki mogą zaważyć na istnieniu wielu firm transportowych. Branża z kryzysem boryka się już od kilku miesięcy.

[ramka]Budzące najwięcej kontrowersji propozycje zmian w ustawie, m.in. podniesienie maksymalnej ceny winiet i ograniczenie ich do pojazdów powyżej 12 ton, posłowie zgłosili przed dwoma dniami. [/ramka]

Uchwalona w piątek przez posłów ustawa o drogach, która m.in. przewiduje likwidację winiet od 2011 roku, a na razie podwyżkę ich cen od stycznia 2009, daleka jest od postulatów składanych przez koncesjonariuszy płatnych autostrad i przewoźników.

Sejm ograniczył np. obowiązek kupowania winiet do samochodów cięższych niż 12 ton, lżejsze muszą płacić za korzystanie z autostrad na bramkach tak jak samochody osobowe. – Przewoźnicy zaczną korzystać z bezpłatnych dróg alternatywnych, co znacznie pogorszy stan tych tras. Do budżetu państwa będzie zaś wpływać ok. 15 – 20 proc. pieniędzy mniej, na pewno zmniejszą się też wpływy do naszej kasy – mówi Andrzej Lewandowicz, wiceprezes AWSA.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej