Autogaz opłaca się przy dużych przebiegach służbowych samochodów

Znika właśnie groźba niemal 60-proc. podwyżki akcyzy na autogaz. Można się więc spodziewać podniesienia cen tego paliwa na stacjach o ok. 13 proc. W tej sytuacji warto rozważyć zamontowanie w samochodzie instalacji LPG

Aktualizacja: 10.12.2008 21:35 Publikacja: 10.12.2008 21:32

Liczba aut zasilanych LPG

Liczba aut zasilanych LPG

Foto: Rzeczpospolita

Może się to opłacić, jeśli przejeżdża się nim co najmniej 15 tys. kilometrów rocznie.

LPG jest wyraźnie tańsze od benzyny czy oleju napędowego. Ale z drugiej strony samochód na autogaz zużywa więcej paliwa, a do ogólnych kosztów związanych z używaniem trzeba doliczyć cenę instalacji gazowej i jej montażu. Zatem odpowiedź na pytanie, czy opłaca się jeździć na LPG, nie jest prosta. Zależy głównie od rocznych przebiegów i tego, ile lat chcemy użytkować samochód.

– Światowy kryzys ekonomiczny i potrzeba obniżania kosztów działalności powinny wzmagać zainteresowanie autogazem, zwłaszcza że najprawdopodobniej ominie nas podwyżka akcyzy na LPG – uważa Sylwia Popławska, menedżer Koalicji na rzecz Autogazu (związku zrzeszającego pracodawców z szeroko rozumianej branży autogazu). – Obowiązująca dziś stawka 695 zł od tony (39 gr netto od 1 litra) od 1 stycznia 2009 r. po raz pierwszy będzie zapisana w ustawie, a nie w rozporządzeniu ministra finansów. Stwarza to szansę, że sytuacja ustabilizuje się na kilka lat.

[srodtytul]Teraz ceny są zimowe[/srodtytul]

Nie zawsze jednak warto wybierać autogaz. – Średnio można przyjąć, że jazda na LPG jest opłacalna, gdy roczne przebiegi wynoszą co najmniej 15 – 20 tys. km – mówi Andrzej Olechowski, ekspert Polskiej Organizacji Gazu Płynnego. – Autogaz sprawdzi się więc w przypadku flot pojazdów firmowych, wszelkich busów, pojazdów dostawczych, które często mają przebiegi przekraczające nawet 100 tys. km, oraz dużo jeżdżących osób prywatnych.

Reklama
Reklama

W tym roku jednak sprzedaż autogazu maleje. Według danych Polskiej Organizacji Gazu Płynnego spadek może sięgnąć 1 – 2 proc. Co przyniesie przyszły rok, zależeć będzie od cen LPG.

– W tej chwili jazda na autogazie jest na granicy opłacalności – mówi Andrzej Olechowski. – Cena 1 litra tego paliwa stanowi 58 – 59 proc. ceny benzyny Pb 95. Po przekroczeniu poziomu 60 proc. opłacalność korzystania z autogazu zdecydowanie spada. Trzeba bowiem pamiętać, że samochód z instalacją LPG zużywa 15 – 20 proc. więcej paliwa. Musimy także uwzględnić koszt instalacji. W starszych modelach jest to 2 – 2,5 tys. zł. W nowych autach instalacje wyższej generacji kosztują ok. 5 – 6 tys. zł.

Sylwia Popławska podkreśla jednak, że w tej chwili mamy zimowe, najwyższe ceny autogazu, bo jest on używany także do celów grzewczych.– Od lutego ceny powinny zacząć spadać i wtedy opłacalność jazdy na LPG będzie większa. Paliwo to – zakładając, że nie będzie jakiegoś katastrofalnego osłabienia kursu złotego do dolara – nie powinno dalej drożeć. Stwarza to szansę przedsiębiorczym polskim kierowcom na spore oszczędności – zapewnia przedstawicielka Koalicji na rzecz Autogazu.

[srodtytul]W zgodzie z ochroną środowiska[/srodtytul]

Zanim podejmie się decyzję o zakupie instalacji, trzeba jednak dokładnie policzyć. Przykładowo można przyjąć, że przy obecnych średnich cenach (Pb 95 – 3,78 zł za litr, LPG – 2,18 zł) przejechanie kilometra popularnym samochodem kompaktowym na autogaz kosztuje ok. 18 gr, a pojazdem benzynowym ok. 26 gr. Zakładamy przy tym, że oba auta mają identyczny silnik o pojemności 1,6 l. Wóz benzynowy spala średnio 7 l na 100 km, pojazd na LPG o ok. 15 proc. więcej, czyli nieco ponad 8 l. Oczywiście do tego trzeba doliczyć koszt instalacji gazowej. W ten sposób można oszacować, znając przeciętne roczne przebiegi danego auta, po ilu latach lub kilometrach inwestycja się zwróci.

– Należy także pamiętać, że zarówno LPG, jak i CNG są paliwami ekologicznymi – podkreśla Sylwia Popławska. – Z ubolewaniem stwierdzam, że w Polsce argumentacja związana z ekologią nie trafia na podatny grunt, a przecież w traktacie z Maastricht zaliczono ochronę środowiska do jednego z priorytetów działania UE.

Reklama
Reklama

Wiele krajów Unii Europejskiej wprowadza finansowe systemy zachęt do korzystania z LPG, różne ulgi, dofinansowanie. W Polsce na razie o takich zachętach nie słychać.

[srodtytul]Jakość bez większych zastrzeżeń[/srodtytul]

Ważnym argumentem przy decyzji o przejściu na autogaz jest dostępność paliwa. W naszym kraju nie ma z tym najmniejszego problemu, choć w tym roku może zniknąć nawet 300 – 400 z 6700 punktów sprzedaży (tyle było na koniec 2007 r.). Mimo wszystko liczba stacji LPG w Polsce jest rekordowa.

Nie ma też kłopotów z tankowaniem poza granicami. Andrzej Olechowski podaje przykład Niemiec, gdzie rząd wspiera wykorzystywanie paliw ekologicznych w motoryzacji. Jest tam już prawie 4 tys. stacji, a jeszcze kilka lat temu było ich 1 – 1,5 tys. LPG popularne jest m.in. w Wielkiej Brytanii (ponad 1,2 tys. stacji), Holandii (2 tys.), Francji (1,9 tys.) czy we Włoszech (2,4 tys.). W ostatnim z tych krajów rząd niedawno przeznaczył 38 mln euro na popularyzowanie LPG.

Kierowcy chętnie tankują autogaz również w Turcji, gdzie działa ok. 5,8 tys. stacji. Także w takich krajach, jak USA, Kanada czy Australia, nie brakuje miejsc, gdzie można kupić LPG.

Nie sposób pominąć jeszcze jednej ważnej sprawy – jakości paliwa. Kilka lat temu szacowano, że przynajmniej kilkanaście procent polskich stacji sprzedaje LPG złej jakości. W tym roku (od stycznia do końca września) Inspekcja Handlowa przebadała ponad 1000 punktów, w których można zatankować autogaz. Wymagane normy nie były spełniane zaledwie w 4,9 proc.

Reklama
Reklama

W przypadku benzyny i oleju napędowego w tym samym okresie odsetek nieprawidłowości sięgał 7,9 proc. Najwięcej uchybień inspektorzy stwierdzili na stacjach województw: podkarpackiego, dolnośląskiego i lubelskiego. Bardzo dobrze wypadły województwa: podlaskie, warmińsko-mazurskie i wielkopolskie.

Może się to opłacić, jeśli przejeżdża się nim co najmniej 15 tys. kilometrów rocznie.

LPG jest wyraźnie tańsze od benzyny czy oleju napędowego. Ale z drugiej strony samochód na autogaz zużywa więcej paliwa, a do ogólnych kosztów związanych z używaniem trzeba doliczyć cenę instalacji gazowej i jej montażu. Zatem odpowiedź na pytanie, czy opłaca się jeździć na LPG, nie jest prosta. Zależy głównie od rocznych przebiegów i tego, ile lat chcemy użytkować samochód.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Biznes
Budżet UE na 2 bln euro, Rosja atakuje polską fabrykę, IATA krytykuje Brukselę
Biznes
Wakacje w erze Donalda Trumpa: linie kasują loty do USA
Biznes
Rosyjskie drony uderzyły w fabrykę polskiej firmy. Są ranni
Biznes
Ścięte rekomendacje dla producentów gier. Faworyt inwestorów jest już tylko jeden
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Biznes
Putin ignoruje Trumpa, szansa dla sektora kosmicznego, chipy wracają do Chin
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama