Według danych EurotaxGlass Polska w ostatnich trzech miesiącach ceny samochodów używanych spadły o 5 – 10 proc. – To przede wszystkim skutek kilkakrotnego w tym roku obniżania cen nowych aut przez importerów – tłumaczy Bartłomiej Binkiewicz, przedstawiciel Eurotax Glass. Branża leasingowa nie spodziewała się spadków cen, więc umowy leasingowe, które kończą się w najbliższych miesiącach, nie przyniosą zysku. Członek zarządu KBC Autolease Polska Ireneusz Tymiński zauważa, że w najbliższym czasie klientów podpisujących nowe umowy czekają kilkuprocentowe podwyżki rat leasingowych. Są one spowodowane nie tylko spadkiem cen samochodów z drugiej ręki, ale także wzrostem kosztów pozyskania pieniądza, co już przekłada się na wysokość rat leasingowych. Słabnący złoty również przyczynia się do zwiększenia opłat leasingowych. Od końca października rosną ceny samochodów. – Importerzy nie chwalą się tym, ale zauważyliśmy, że niektóre modele są już droższe. Natomiast niemal wszyscy zapowiedzieli podwyżki cen na początek przyszłego roku – mówi Tymiński.
[wyimek]10 procent w ostatnich trzech miesiącach wyniósł spadek cen samochodów używanych[/wyimek]
Spadek cen aut używanych uderzy również w tych użytkowników samochodów, którzy kupowali tabor za gotówkę i sami zajmowali się sprzedażą samochodów. Te firmy biorą na siebie ryzyko wahań cen. – W budżetach musiały założyć wartość sprzedawanego samochodu, a w tej sytuacji dostaną za pojazdy mniej, niż przewidywały – wyjaśnia Tymiński.
Mimo droższego leasingu jego popularność rośnie. – Mamy coraz więcej klientów, i to nawet takich, którzy do niedawna kupowali samochody wyłącznie za gotówkę lub na kredyt – mówi przedstawiciel KBC Autolease. To zjawisko tłumaczy coraz większymi trudnościami przedsiębiorstw z płynnością finansową i ze zdobyciem kredytu. – W obecnych warunkach dużą zaletą leasingu jest to, że nie obciąża on bilansu firmy – uważa Tymiński. Przewiduje, że poważnie wzrośnie popularność tzw. leasingu z małą ratą. Użytkownik samochodu na koniec umowy oddaje auto, płacąc tylko za różnicę pomiędzy ceną pojazdu nowego a kilkuletniego. W obecnie najczęściej wykorzystywanym leasingu finansowym wartość samochodu na koniec umowy jest bliska zera, przez co raty miesięczne są znacznie wyższe.