Czas na naprawę

Kanada dokłada do pakietu 4 mld dol. Pomoc przyznana, teraz szefowie GM i Chryslera muszą zakasać rękawy

Publikacja: 22.12.2008 04:04

Przed prezesem Chryslera Robertem Nardellim (z lewej) oraz szefem GM Rickiem Wagonerem trudne zadani

Przed prezesem Chryslera Robertem Nardellim (z lewej) oraz szefem GM Rickiem Wagonerem trudne zadanie restrukturyzacji kierowanych przez nich koncernów

Foto: AP

Do 31 marca GM i Chrysler muszą zmniejszyć zadłużenie o dwie trzecie, zapłacić połowę składek na fundusz opieki zdrowotnej i ograniczyć płace pracowników tak, aby były porównywalne z tym, co zarabiają zatrudnieni w amerykańskich fabrykach Toyoty, Nissana czy Hondy.

To warunki, jakie postawił rząd amerykański, udzielając GM i Chryslerowi 17,4 mld dolarów wsparcia. Akcjonariusze nie mogą pomóc już bardziej – wartość posiadanych przez nich papierów spadła w tym roku o 87 proc. Ale związki mówią, że nie wyrażą na to zgody. Jeśli rzeczywiście tak by się stało, obydwa koncerny będą zmuszone do oddania pożyczonych przez państwo pieniędzy, chociaż Biały Dom nie upiera się, że wszystkie warunki będą egzekwowane bardzo restrykcyjnie. Jedno jest tylko nie do zmiany: w końcu marca obydwa koncerny muszą udowodnić, że są w stanie funkcjonować.

Na znacznie łagodniejszych warunkach pomaga motoryzacji rząd Kanady, który wczoraj ogłosił pakiet pomocowy dla GM i Chryslera o wartości 4 mld dolarów. Z tej kwoty 3 mld dol. przeznaczone są dla GM, miliard dla Chryslera. Obydwa koncerny mają fabryki w tym kraju, dlatego zwróciły się o pomoc do rządu kanadyjskiego.

W każdej chwili GM i Chrysler mogą skorzystać z dobrodziejstw tzw. Chapter XI, czyli ochrony przed wierzycielami, tyle że konsumenci nie ukrywają, że kupowanie aut od bankrutów ich nie interesuje. Zmniejszenie długu odbędzie się najprawdopodobniej przez zmianę zadłużenia na udziały w koncernach lub negocjacje w sprawie jego redukcji. Wierzycielom znacznie bardziej opłaca się takie rozwiązanie, bo panuje powszechna opinia, że jednak obydwa koncerny, zwłaszcza gdyby ostatecznie doszło do ich połączenia, kiedyś będą dochodowe. Posiadacze obligacji GM już znaleźli kancelarię prawną, która zajmie się negocjowaniem z koncernem.– Taka restrukturyzacja, niewymuszona bankructwem, kiedy zasady postępowania są jasne, jest znacznie trudniejsza do przeprowadzenia – mówi Michael Haber z zajmującej się upadłościami kancelarii prawnej Smith Gambrell & Russel.

Teraz porozumienie wymaga wielkich wyrzeczeń ze strony związków zawodowych, ale nie ma mechanizmu, który by je do tego zmusił. W przypadku bankructwa organizacje pracownicze nie mają wyboru, bo działają pod sądowym nakazem. United Auto Workers zresztą natychmiast po ogłoszeniu pomocy przez Biały Dom ogłosił, że warunki, na jakich została przyznana, są nieuczciwe.

– Tuż po inauguracji Obamy zamierzamy wystąpić o ich zniesienie – zapowiedział przewodniczący UAW Ron Gettelfinger. Barack Obama przejmuje władzę od George’a W. Busha 20 stycznia. Zdaniem Himanshu Patela, analityka rynku motoryzacyjnego JP Morgan, jednak to właśnie administracja Obamy może zdecydować się na zmuszenie do bankructwa Chryslera.

Do 31 marca GM i Chrysler muszą zmniejszyć zadłużenie o dwie trzecie, zapłacić połowę składek na fundusz opieki zdrowotnej i ograniczyć płace pracowników tak, aby były porównywalne z tym, co zarabiają zatrudnieni w amerykańskich fabrykach Toyoty, Nissana czy Hondy.

To warunki, jakie postawił rząd amerykański, udzielając GM i Chryslerowi 17,4 mld dolarów wsparcia. Akcjonariusze nie mogą pomóc już bardziej – wartość posiadanych przez nich papierów spadła w tym roku o 87 proc. Ale związki mówią, że nie wyrażą na to zgody. Jeśli rzeczywiście tak by się stało, obydwa koncerny będą zmuszone do oddania pożyczonych przez państwo pieniędzy, chociaż Biały Dom nie upiera się, że wszystkie warunki będą egzekwowane bardzo restrykcyjnie. Jedno jest tylko nie do zmiany: w końcu marca obydwa koncerny muszą udowodnić, że są w stanie funkcjonować.

Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji