Ubywa chętnych do kupna nowych maszyn lotniczych

Linie Air France/KLM podały, że samoloty, które zamówiły u Boeinga i Airbusa odbiorą z 2 – 3 letnim opóźnieniem. Powodem jest załamanie w transporcie lotniczym. Nowych maszyn nadal potrzebuje Ryanair

Publikacja: 23.02.2009 13:25

Korzystając z tego, że rynek producenta zmienił się w rynek klienta, chce wytargować 50-proc. zniżkę. I Airbus i Boeing zapewniają, że mają nadal pełne portfele zamówień i w tym roku zamierzają dostarczyć klientom tyle samo maszyn, co w 2008 r.: Airbus 483, a Boeing 511. Airbus jednak przyznał, że jego klienci obcięli zamówienia o 122 maszyny.

O kłopotach otwarcie już mówi brazylijski Embraer, trzeci co do wielkości producent samolotów na świecie. Właśnie podał, że ze względu na spadek popytu jest zmuszony do redukcji załogi o 20 proc., czyli ponad 4 tys. osób. Brazylijczycy przyznali, że w tym roku nie dostarczą klientom 270 samolotów, jak to planowali, a jedynie 242. Jeszcze w listopadzie ubiegłego roku kierownictwo Embraera informowało o planowanych dostawach w tym roku 320 maszyn.

Przy mniejszym popycie ceny maszyn będą spadać. Z większymi zamówieniami samolotów czeka irlandzki Ryanair. Prezes Michael O’Leary powiedział otwarcie: – Złożę zamówienie na 200 maszyn, kiedy ich portfel zamówień się rozsypie. Nie ukrywał, że oczekuje co najmniej 50-proc. upustu od katalogowej ceny 70 mln dol. za sztukę. – Do głowy by mi nie przyszło, żeby tyle płacić – powiedział, dodając, że cena jaką jest gotów zaakceptować, to 35 – 40 mln dol. za sztukę. Dostawy miałyby się rozpocząć w roku 2013, a wartość kontraktu to 7 mld dol. za 200 maszyn.

Giovanni Bisignani, dyrektor generalny IATA uważa, że najwięksi producenci nie będą w stanie dostarczyć w tym roku więcej, niż połowę z planowanych zamówień. – Liczę jednak,że transport lotniczy już w tym roku odbije od ziemi – czytamy w jego wypowiedzi na stronach IATA.

Nowe samoloty od Boeinga miał dostać jesienią ubiegłego roku polski LOT, ale opóźnienia w produkcji modelu Dreamliner przesunęły dostawy dla polskiego przewoźnika na bliżej nieokreślony termin w 2010 r. Dla LOT-u jest to korzystne. Przy znacznym spadku popytu na przewozy długodystansowe nowe dreamlinery nie miałby dokąd latać. A teraz linia może liczyć na liczone w milionach dolarów odszkodowanie od producenta.

[ramka]Polscy dostawcy części dla Airbusa i Boeinga nie martwią się o tegoroczne zamówienia. – Dzięki słabnącemu złotemu poprawiła się konkurencyjność naszych wyrobów – przyznaje Jan Mazur, rzecznik PZL Świdnik. Lubelski zakład, który za pośrednictwem francuskiej firmy Latecoere i międzynarodowego Eurocoptera dostarcza struktury drzwi i elementy mechaniczne do airbusów A320 i A 340. – Jedyna różnica to taka, że zamówienia nie zwiększą się w 2009 r., a dotąd rosły w ostatnich kilku latach – mówi Mazur.

Słaby złoty sprzyja też prywatnej firmie Ultratech z Rzeszowa, która produkuje części do podwozi Boeingów 737. Marek Bujny, prezes firmy, nie spodziewa się „gwałtowniejszego tąpnięcia” zamówień. W końcu roku miał u siebie biznesowy rekonesans Airbusa. – Żaden z naszych partnerów nie wycofuje zleceń – zaznacza z kolei Sylwester Kozioł, dyrektor ds. logistyki i zarządzania projektami w Goodrich Krosno. Polski oddział lotniczego potentata robi elementy podwozi do niemal wszystkich typów samolotów Boeinga, Airbusa i myśliwców F16.[/ramka]

Korzystając z tego, że rynek producenta zmienił się w rynek klienta, chce wytargować 50-proc. zniżkę. I Airbus i Boeing zapewniają, że mają nadal pełne portfele zamówień i w tym roku zamierzają dostarczyć klientom tyle samo maszyn, co w 2008 r.: Airbus 483, a Boeing 511. Airbus jednak przyznał, że jego klienci obcięli zamówienia o 122 maszyny.

O kłopotach otwarcie już mówi brazylijski Embraer, trzeci co do wielkości producent samolotów na świecie. Właśnie podał, że ze względu na spadek popytu jest zmuszony do redukcji załogi o 20 proc., czyli ponad 4 tys. osób. Brazylijczycy przyznali, że w tym roku nie dostarczą klientom 270 samolotów, jak to planowali, a jedynie 242. Jeszcze w listopadzie ubiegłego roku kierownictwo Embraera informowało o planowanych dostawach w tym roku 320 maszyn.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca