Stracony sezon dla Elbląga

Żegluga na Zalewie Wiślanym ma być wkrótce wznowiona. Biznes czekał na otwarcie akwenu trzy lata, ale w tym roku niewiele już na tym zarobi

Publikacja: 08.05.2009 07:23

Po podpisaniu porozumienia z Rosją port w Elblągu może ponownie ożyć. Skorzystają na tym firmy spedy

Po podpisaniu porozumienia z Rosją port w Elblągu może ponownie ożyć. Skorzystają na tym firmy spedycyjne i turystyczne

Foto: KFP

Za największy sukces swej dwudniowej wizyty w Moskwie szef polskiej dyplomacji uznał to, że Polska i Rosja są „bardzo bliskie” podpisania umowy o żegludze na Zalewie Wiślanym. Radosław Sikorski liczy, że umowa ta zostanie podpisana jeszcze przed zbliżającym się sezonem turystycznym.

– Ależ sezon już się zaczął – przypomina Juliusz Kołtoński, dyrektor zarządu Portu Morskiego Elbląg SA. – Firmy turystyczne mają dawno wyczarterowane statki, a przewoźnicy towarowi podpisane umowy na transport. Nawet jeżeli nowa umowa z Rosjanami zostanie podpisana szybko, to ten sezon jest już dla biznesu na zalewie stracony – dodaje dyrektor.

W latach 90. tylko jedna, nieistniejąca już, firma Halex przeładowywała rocznie w Elblągu ok. 600 tys. ton węgla kupowanego w Rosji, zatrudniała 400 osób. Elbląski samorząd, licząc na rozwój żeglugi, wybudował nowoczesny port morski dostosowany do obsługi ok.

2 mln t towarów rocznie. Inwestycja kosztowała 30 mln zł (część sfinansowała Unia Europejska). Infrastruktura – drogi dojazdowe, nowy most – pochłonęła jeszcze ok. 100 mln zł.

Powstał terminal towarowy (5 ha) oraz terminal pasażersko-promowy, który spełnia wymogi układu z Schengen. Henryk Słonina, prezydent Elbląga, podpisał umowy z władzami ukraińskich obwodów – lwowskiego i wołyńskiego. Tamtejszy biznes był zainteresowany sprowadzaniem przez port w Elblągu towarów ze Skandynawii.

Gminy nad zalewem zainwestowały w nowe porty i obiekty turystyczne, licząc na wpływy z rejsów pasażerskich. Złożyły też wnioski o dofinansowanie z UE budowy portów jachtowych.

W maju 2006 r. Rosjanie jednostronnie odmówili odpraw polskich statków i zamknęli dla ruchu jedyne wejście z morza do zalewu – Cieśninę Pilawską. Miliony złotych i rubli straciły na tym polskie i rosyjskie firmy towarowe i pasażerskie. Terminal towarowy portu elbląskiego wykorzystany jest w jednej czwartej. Ruch pasażerski zamarł. – Straty nasze i kontrahentów szacujemy na ponad 1,5 mln zł – podlicza dyrektor portu.

– Wznowienie rejsów do Kaliningradu oznacza pływanie przez cały rok i wpływy co najmniej dwukrotnie wyższe niż obecnie. Pod warunkiem, że oprócz otwarcia zalewu pasażerowie będą mogli na statku kupować tańsze wizy, a my będziemy mogli otworzyć sklep bezcłowy i wykorzystywać bazę turystyczną Kaliningradu. Wiem, że i rosyjski biznes jest tym bardzo zainteresowany – mówi Artur Jawor z firmy przewozowej Arkona sp z o.o. Nowe Warpno.

Wynegocjowana umowa dopuszcza tylko żeglugę statków z Polski i Rosji. Bandery trzecie muszą poczekać na przekop Mierzei Wiślanej w Skowronkach. – Umowa z Rosją nie wstrzymuje inwestycji. Gotowe jest studium wykonalności i raport środowiskowy – mówi Jerzy Wcisła, szef delegatury Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Marszałkowskiego.

Szacunkowy koszt budowy kanału to ok. 400 mln zł. Ma być otwarty w 2016 r.

Za największy sukces swej dwudniowej wizyty w Moskwie szef polskiej dyplomacji uznał to, że Polska i Rosja są „bardzo bliskie” podpisania umowy o żegludze na Zalewie Wiślanym. Radosław Sikorski liczy, że umowa ta zostanie podpisana jeszcze przed zbliżającym się sezonem turystycznym.

– Ależ sezon już się zaczął – przypomina Juliusz Kołtoński, dyrektor zarządu Portu Morskiego Elbląg SA. – Firmy turystyczne mają dawno wyczarterowane statki, a przewoźnicy towarowi podpisane umowy na transport. Nawet jeżeli nowa umowa z Rosjanami zostanie podpisana szybko, to ten sezon jest już dla biznesu na zalewie stracony – dodaje dyrektor.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?