LOT odbity Szwajcarom

Syndyk SAir Group sprzedał TF Silesia 25,1 proc. udziałów w przewoźniku. Według wyliczeń „Rz” wartość tej transakcji mogła wynieść od 170 do 221 milionów złotych

Publikacja: 29.05.2009 04:46

LOT odbity Szwajcarom

Foto: ROL

Transakcję musiał zaakceptować resort skarbu, który ma 67,97 proc. akcji spółki. Reszta to udziały pracownicze.

Obecnie Skarb Państwa i Towarzystwo Finansowe Silesia mają akcje LOT stanowiące ponad 93 proc. kapitału zakładowego. Zmiana struktury kapitałowej stanowi ważny element realizowanego procesu zwiększania konkurencyjności i poszukiwania strategicznego inwestora dla spółki, podało w komunikacie MSP.

– Skarb Państwa nie miał możliwości, by bezpośrednio odkupić od syndyka pakiet akcji – mówi „Rz” minister skarbu Aleksander Grad. – Rozwiązanie, w którym akcje przejęła spółka Skarbu Państwa, było znacznie łatwiejsze: TF Silesia miało już wcześniej doświadczenie we wspieraniu finansowym firm. Teraz zaangażowało się za naszą zgodą kapitałowo w LOT, wynegocjowawszy od syndyka cenę rynkową za pakiet akcji.

Zmiana oznacza, że z rady nadzorczej LOT odejdzie trzech przedstawicieli Szwajcarów, a podejmowanie decyzji będzie o wiele łatwiejsze. Będzie możliwe np. podniesienie kapitału, któremu Szwajcarzy się sprzeciwiali. Ich celem było odzyskanie jak największej kwoty z 30 mln dol. zapłaconych za udziały w LOT w 1999 r.

Według informacji „Rz” wszystko wskazuje na to, że do 15 czerwca zostanie też podpisany bilans LOT za 2008 r. To oznacza, że audytor uznał, iż spółka jest w stanie przetrwać kolejny rok.

Przed LOT są jednak jeszcze dwie kluczowe daty – na początku czerwca i 7 lipca. Do tego czasu trzeba osiągnąć porozumienie z zagranicznymi bankami o restrukturyzacji zadłużenia. – Negocjacjom z instytucjami finansowymi poświęcam teraz najwięcej czasu – mówi „Rz” prezes przewoźnika Sebastian Mikosz.

W najbliższym czasie ma zostać wybrany doradca prywatyzacyjny spółki. Mikosz przyznaje jednak, że nim rozpoczną się poszukiwania inwestora, „musi dokładnie posprzątać w domu”. Nikt nie kupi nawet za jedno euro spółki zadłużonej, na granicy płynności. MSP ujawniło, że jest już kilka zainteresowanych firm. – Zdecydowanie szukamy inwestora branżowego. A Lufthansa będzie z pewnością pierwszym partnerem, do którego się zwrócimy – mówi Mikosz. Tymczasem minister Grad zaprzecza, jakoby odkupienie udziałów było związane z chęcią sprzedaży LOT Lufthansie.

Półtora roku temu Lufthansa była mocno zainteresowana przejęciem LOT. Dziś Niemcy kupują Austrian Airlines, Brussels Airlines i brytyjskie BMI. I nie ukrywają, że na ten rok plan przejęć jest już zrealizowany.

Na razie LOT ściga się na promocje z konkurencją. Podczas niedawnej ateńskiej konferencji lotniczego sojuszu Star Alliance, do którego należą m.in. LOT i Lufthansa, mówiono też o zwiększeniu puli wspólnych rezerwacji, co pozwoli na wzrost sprzedaży biletów. Pomogło i państwo, przejmując tymczasowo dwa zamówione przez LOT embraery.

[ramka][b]Silesia zamienia huty na lotnictwo[/b]

Towarzystwo Finansowe Silesia (TFS), które powstało w 2000 r., miało restrukturyzować branżę hutniczą. Po 50 proc. mają w nim Skarb Państwa i Agencja Rozwoju Przemysłu. Początkowo zostało zasilone akcjami za ok. 200 mln zł, m.in. Żywca i Pekao, by poręczać kredyty dla Huty Katowice. Potem miało ratować Walcownię Rur Jedność i prywatyzować Hutę Częstochowa. Dostało kolejne 300 mln zł. A prokuratura sprawdzała, czy TFS nie było polem do nadużyć. Wówczas spółka podlegała Andrzejowi Szarawarskiemu, SLD-owskiemu wiceministrowi skarbu. Wygrał koncern Mittal. Przegrany – ukraiński Donbas – uznał, że przetarg był ustawiony. Po jego unieważnieniu okazało się, że to Ukraińcy oferowali lepsze warunki. Teraz TFS angażuje się w restrukturyzacje innych gałęzi przemysłu. Poza LOT podjęło się jej wobec takich firm, jak m.in. ProTonsil, Chłodnia Kielce i Huta Będzin. Prezesem TFS jest Wojciech Bańkowski.[/ramka]

Transakcję musiał zaakceptować resort skarbu, który ma 67,97 proc. akcji spółki. Reszta to udziały pracownicze.

Obecnie Skarb Państwa i Towarzystwo Finansowe Silesia mają akcje LOT stanowiące ponad 93 proc. kapitału zakładowego. Zmiana struktury kapitałowej stanowi ważny element realizowanego procesu zwiększania konkurencyjności i poszukiwania strategicznego inwestora dla spółki, podało w komunikacie MSP.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca