Padnie, nie padnie, padnie

Szefowie AwtoWAZ po raz pierwszy przyznali, że możliwe jest bankructwo koncernu

Publikacja: 20.10.2009 17:22

- Nie wykluczamy ogłoszenia upadłości, w wypadku niepowodzenia z restrukturyzacją długu - przyznał wiceprezes koncernu Oleg Łobanow na konferencji prasowej.

Podał też dokładne dane o zadłużeniu największego producenta aut osobowych Rosji: na początek października wyniosło ono 62,1 mld rubli (2,1 mld dol. licząc po kursie 30 rubli/dolar). Główni werzyciele to największe państwowe banki: Sbierbank i VTB.

- Kredyty, które od tych banków AwtoWAZ dostał były na wysoki wynoszący 17,5-18 proc. Tylko na spłatę odsetek musimy wydać w październiku 770 mln rubli (25,6 mln dolarów). Dla koncernu to ciężar nie do udźwignięcia. A jeszcze mamy do spłacenia ponad 10 mld rubli (330 mln dolarów), które zalegamy dostawcom. Z tego 2,6 mld rubli to już wierzytelności przeterminowane - dodał wiceprezes.

Ale to jeszcze nie koniec kłopotów. Do końca roku dług może wzrosnąć do 75,2 mld rubli (2,5 mld dolarów), a rok zakończy się stratą netto 30,7 mld rubli (ok. 1 mld dolarów). Dlatego zarząd chce wypuścić obligacje zamienne na akcje koncernu na kwotę 50 mld rubli. Kupiłyby je banki, ale tylko 38 mld rubli poszłoby na spłatę długów. 12 mld rubli pozostanie w firmie na bieżącą działalność, m.in. na odprawy dla zwalnianych ludzi. Od początku roku załoga zmniejszyła się ze 102 tys. do 96 tys. Zapowiadana jest redukcja jeszcze o około 21 tysięcy. Banki na razie odmawiają komentarza w tej sprawie.

Wcześniej dalszego finansowania producenta łady odmówił państwowy Wnieszekonombank. Tymczasem we wtorek głos w sprawie zabrał dyrektor wykonawczy Renault i szef aliansu Renault/Nissan Carlos Gon. Wg. Reutera Gon nie wątpi, że rosyjski koncern „przetrzyma kryzys i wróci do normalnej pracy w krótkim czasie”. Gon potwierdził, że Francuzi zainwestują 240 mln euro w uruchomienie produkcji pięciu nowych modeli (2 łady, 3 renault). Wśród nich będzie nowa „budżetowa” łada, której cena ma wynieść do 300 tysięcy rubli (10 tysięcy dolarów).

Dmitrij Pieskow rzecznik premiera Putina, zapytany przez „Wiedomosti” o możliwe bankructwo AwtoWAZ odpowiedział, że dla rządu najważniejsze są „socjalne gwarancje dla kolektywu”. Decyzja o refinansowaniu (lub nie) długu zapadnie 10 listopada na posiedzeniu rządu.

- Nie wykluczamy ogłoszenia upadłości, w wypadku niepowodzenia z restrukturyzacją długu - przyznał wiceprezes koncernu Oleg Łobanow na konferencji prasowej.

Podał też dokładne dane o zadłużeniu największego producenta aut osobowych Rosji: na początek października wyniosło ono 62,1 mld rubli (2,1 mld dol. licząc po kursie 30 rubli/dolar). Główni werzyciele to największe państwowe banki: Sbierbank i VTB.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca