Do pierwszego etapu przetargu, który rozpoczął się jesienią 2009 roku, zgłosiło się 21 konsorcjów z całego świata. Wykonawca prac ma zostać wybrany w ciągu najbliższych miesięcy, tak by inwestycja mogła się rozpocząć w połowie roku.

Budowa obwodnicy Kielc ma być najdroższą i największą z do tej pory realizowanych inwestycji na terenie województwa Świętokrzyskiego. W jej ramach oprócz budowy 22 km odcinka drogi ma powstać 18 wiaduktów, 9 mostów, 2 miejsca obsługi podróżnych, 4 przejścia dla pieszych i 3 samodzielne przejścia dla zwierząt dużych. To już kolejny przetarg, którym zainteresowanie wyraziło kilkadziesiąt podmiotów. Do przetargów na budowę każdego z pięciu odcinków drogi ekspresowej nr 17 z Kurowa do Lublina, zgłosiło się po 28 — 29 konsorcjów.

Na kontrakty obok polskich firm liczą, Niemcy, Hiszpanie, Portugalczycy, Chorwaci, Czesi, Słowacy, Białorusini, Turcy czy Chińczycy. Wśród chętnych są firmy, które jeszcze nie mają doświadczenia na polskim rynku budowy dróg i autostrad, wiele z nich pochodzi z krajów spoza Unii Europejskiej. Ich pojawienie się w tym roku na polskim rynku może przełożyć się na dalszy spadek cen budowy dróg.