Reklama

Tańsze zakupy przed świętami

Za 20 podstawowych produktów spożywczych płacimy średnio 2 proc. mniej niż w grudniu

Publikacja: 30.03.2010 07:55

Tańsze zakupy przed świętami

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

W ostatnim kwartale ceny spadły średnio o 2 proc. – wynika z kolejnej już edycji badania cen 20 produktów spożywczych przeprowadzanego przez firmę Nielsen dla „Rz”.

Zakupy nadal najtaniej zrobimy w sklepach dyskontowych, gdzie dodatkowo w ostatnim kwartale ceny spadły o 1,5 proc. Największe obniżki – o ponad 1,7 proc. – były jednak w hipermarketach. (Średni spadek ceny koszyka był większy niż spadki cen koszyków w poszczególnych rodzajach sklepów, ponieważ koszyk średni jest obliczany na podstawie cen produktów z różnych kanałów sprzedaży).

– Konsumenci ograniczają zakupy, więc sklepy pozostają z nadmiernymi zapasami. Aby przyspieszyć ich rotację, ratują się przecenami. A ponieważ najsilniejszą presję na krótkoterminowe wyniki odczuwają sieci wielkopowierzchniowe, właśnie tam głównie widać spadek cen – mówi Grzegorz Łaptaś, starszy konsultant z Roland Berger Strategy Consultants.

To dobra wiadomość dla klientów, którzy przed świętami wielkanocnymi będą mogli zrobić tańsze zakupy. W ostatniej edycji badania, którą opublikowaliśmy w grudniu 2009 r., ceny w porównaniu z wrześniem wzrosły średnio o 0,2 proc. i zależnie od skali we wszystkich typach sklepów – spadek wystąpił tylko w dyskontach.

– Hurtownie po Bożym Narodzeniu zawsze zostają z zapasami, których muszą się pozbyć. Umocnił się także złoty, co się przekłada na niższe ceny importowanych towarów czy komponentów – mówi Jerzy Mazgaj, prezes Alma Market.

Reklama
Reklama

Analitycy przyznają, że wpływ na poziom cen mogła mieć także wyjątkowo mroźna i śnieżna zima, co także zniechęcało klientów do zakupów.

Podobnie jak w poprzednich edycjach badania wbrew ogólnej tendencji idą tradycyjne sklepy spożywcze, w których zakupy są w dalszym ciągu najdroższe. Za te same 20 produktów w dyskoncie trzeba zapłacić 86,2 zł, podczas gdy w najmniejszych, osiedlowych sklepach niemal 30 proc. więcej. Dodatkowo jest to też jedyny kanał sprzedaży, w którym w ostatnim okresie ceny wzrosły, jednak nieznacznie, o ponad 1 proc. Nic więc dziwnego, że liczba takich sklepów systematycznie spada – tylko w ostatnim roku o 10 proc., choć nadal jest ich ponad 50 tys.

Choć w ostatnich latach wydatki na żywność w ujęciu rocznym rosły nawet po kilkanaście procent, to ten rok według Euromonitor International ma przynieść jedynie 1-proc. dynamikę. – Spodziewałbym się raczej, że już od drugiego kwartału powróci trend obserwowany w handlu w ubiegłym roku, czyli niewielkie, jednocyfrowe zwyżki sprzedaży i lekki wzrost cen – dodaje Grzegorz Łaptaś. Trzeba jednak zauważyć, że nasz rynek nadal nie odczuł mocnego wpływu kryzysu. W Irlandii i na Słowacji wartość sprzedaży żywności spadła w 2009 r. o ponad 4 proc.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora [mail=p.mazurkiewicz@rp.pl]p.mazurkiewicz@rp.pl[/mail]

W ostatnim kwartale ceny spadły średnio o 2 proc. – wynika z kolejnej już edycji badania cen 20 produktów spożywczych przeprowadzanego przez firmę Nielsen dla „Rz”.

Zakupy nadal najtaniej zrobimy w sklepach dyskontowych, gdzie dodatkowo w ostatnim kwartale ceny spadły o 1,5 proc. Największe obniżki – o ponad 1,7 proc. – były jednak w hipermarketach. (Średni spadek ceny koszyka był większy niż spadki cen koszyków w poszczególnych rodzajach sklepów, ponieważ koszyk średni jest obliczany na podstawie cen produktów z różnych kanałów sprzedaży).

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Biznes
Grupa Bumech będzie produkować pojazdy wojskowe. Jest umowa
Biznes
Microsoft przekracza barierę 4 bln dolarów. Sztuczna inteligencja i chmura napędzają wzrost
Biznes
Jacek Rutkowski: Nie odchodzę na dobre z Amiki
Biznes
Umowa na 180 czołgów K2. Tym razem skorzysta polski przemysł
Biznes
Polska zamawia kolejne czołgi K2. Do 2030 roku będzie pancerną potęgą Europy
Reklama
Reklama