W ostatnim kwartale ceny spadły średnio o 2 proc. – wynika z kolejnej już edycji badania cen 20 produktów spożywczych przeprowadzanego przez firmę Nielsen dla „Rz”.
Zakupy nadal najtaniej zrobimy w sklepach dyskontowych, gdzie dodatkowo w ostatnim kwartale ceny spadły o 1,5 proc. Największe obniżki – o ponad 1,7 proc. – były jednak w hipermarketach. (Średni spadek ceny koszyka był większy niż spadki cen koszyków w poszczególnych rodzajach sklepów, ponieważ koszyk średni jest obliczany na podstawie cen produktów z różnych kanałów sprzedaży).
– Konsumenci ograniczają zakupy, więc sklepy pozostają z nadmiernymi zapasami. Aby przyspieszyć ich rotację, ratują się przecenami. A ponieważ najsilniejszą presję na krótkoterminowe wyniki odczuwają sieci wielkopowierzchniowe, właśnie tam głównie widać spadek cen – mówi Grzegorz Łaptaś, starszy konsultant z Roland Berger Strategy Consultants.
To dobra wiadomość dla klientów, którzy przed świętami wielkanocnymi będą mogli zrobić tańsze zakupy. W ostatniej edycji badania, którą opublikowaliśmy w grudniu 2009 r., ceny w porównaniu z wrześniem wzrosły średnio o 0,2 proc. i zależnie od skali we wszystkich typach sklepów – spadek wystąpił tylko w dyskontach.
– Hurtownie po Bożym Narodzeniu zawsze zostają z zapasami, których muszą się pozbyć. Umocnił się także złoty, co się przekłada na niższe ceny importowanych towarów czy komponentów – mówi Jerzy Mazgaj, prezes Alma Market.