Bajkalsko-Amurska Magistrala (BAM) to sztandarowa budowa schyłku rosyjskiego komunizmu. Połączyła Syberię (wioska Lena pod Irkuckiem) z Krajem Chabarowskim i granicą Chin, Korei.

Budowa 4300 km linii trwała z przerwami 25 lat i ostatecznie BAM ruszył w 1989 r. Budowało ją 2 mln ludzi. Trasa przecina osiem wielkich rosyjskich rzek (w tym Lenę) i 7 grzbietów górskich. Po trasie przebito 8 tuneli, w tym otwarty w 2003 r największy w Rosji i piąty na świecie tunel Północno-Mojskij - 15 km 343 m.

Niestety linia nie zarabia na siebie. Codziennie jeździ nią 8 pociągów dalekobieżnych, a przewóz towarów wynosi 8 mln t rocznie (przepustowość to 12 mln ton). Linia będzie dochodowa przy 30 mln ton, dlatego Wiktor Iszajew pełnomocnik prezydenta na Dalekim Wschodzie zapowiedział, że w 2013 r ruszy budowa drugiej nitki, która ma być w pełni zelektryfikowana.