Budowlana ofensywa na drogach i kolei

W ciągu najbliższych czterech lat inwestycje w infrastrukturę transportową w Polsce mają wynieść 160 mld zł

Publikacja: 09.09.2010 05:45

Budowlana ofensywa na drogach i kolei

Foto: ROL

Najwięcej wydadzą drogowcy – ok. 120 mld zł. Powstać ma w sumie ok. 4 tys. km nowych dróg. – Budowa każdego kilometra trasy to około 100 nowych miejsc pracy, które powstają w trakcie przygotowania inwestycji, jej realizacji i potem eksploatacji – mówi Andrzej Maciejewski, zastępca dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Realizację miliardowych inwestycji od dwóch lat drogowcy powierzają kilku różnym wykonawcom. Tak jak ma to miejsce w przypadku budowy 91 km autostrady A2 ze Strykowa pod Łodzią do Warszawy. Inwestycja o wartości 3,2 mld zł została podzielona na pięć kontraktów o wartości od 425,5 mln zł do 843,5 mln zł. Również 57-km odcinek trasy A4 z Szarowa do Tarnowa, którego budowa warta jest ponad 1,9 mld zł, zrealizują trzy firmy.

W ubiegłym roku zrezygnowano z partnerstwa publiczno-prywatnego przy budowie dróg. Głównie dlatego, że prywatne firmy, które miały budową trasę A2 z Łodzi do Warszawy czy A1 z Łodzi do Pyrzowic nie zdołały pozyskać niezbędnych środków na realizację tych inwestycji. Budowę tras przejęło państwo.

Kolej do 2015 r. podzieli kontrakty na modernizacją torów warte ponad 20 mld zł. Od początku tego roku kolejarze rozdali już prace warte 4,3 mld zł. Dzięki temu, że składane oferty były niższe od kosztorysów, zaoszczędzili 3,2 mld zł. Za te pieniądze mogą zmodernizować kolejne ok. 180 km torów.

[srodtytul]Większa konkurencja[/srodtytul]

Najniższe oferty w przetargach na budowę dróg i torów są w tym roku o ok. 40 – 60 proc. niższe od rządowych kosztorysów. Z jednej strony to efekt zeszłorocznego kryzysu i spadku cen materiałów i robocizny, z drugiej zaś wzrostu konkurencji. O kontrakty na budowę dróg i torów w Polsce zaczęły ubiegać się firmy m.in. z Chin, Macedonii czy Indii. – Wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury będziemy pracować nad zagospodarowaniem zaoszczędzonych pieniędzy – mówi Robert Kuczyński, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych. Rozważana jest m.in. modernizacja trasy z Warszawy do Białegostoku i z Poznania do Szczecina. Część środków może trafić np. na odcinek od Tłuszcza do Sadownego. Najbardziej prawdopodobny jest jednak remont torów na trasie E75, czyli z Warszawy do wschodniej granicy Polski. Jest to część transeuropejskiego korytarza transportowego i na tej inwestycji zależy Brukseli.

Porty lotnicze dopiero od zeszłego roku zaczęły realizować duże inwestycje. Ich plany inwestycyjne do 2015 r. są warte w sumie prawie 5 mld zł. Zaplanowanie takich wydatków było możliwe dzięki unijnym dotacjom. Lotniska mogą się ubiegać łącznie o ok. 700 mln euro z rządowego programu i z programów regionalnych.

– W ciągu ostatnich dziesięciu lat realizowaliśmy drobne, w porównaniu z obecnie planowanymi, inwestycje, warte po kilkanaście – kilkadziesiąt mln zł – mówi Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego portu lotniczego. Jedynym portem, który w ostatniej dekadzie zrealizował inwestycję o wartości ponad 100 mln zł, jest warszawskie Okęcie.

– W budowę Terminalu 2 zainwestowaliśmy już 920 mln zł – mówi Kamil Wnuk, rzecznik warszawskiego lotniska. – A to jeszcze nie koniec, w przyszłym roku czeka nas budowa pirsu centralnego za ok. 82 mln zł, a w latach 2013 – 2014 pełna integracja obu terminali pasażerskich, co może kosztować ok. 240 mln zł.

W tym roku zaczęły się już prace związane z budową nowych terminali na większości polskich lotnisk. Gdańsk będzie miał nowy budynek pasażerski wraz z drogami kołowania i płytami postojowymi za ok. 400 mln zł, budowa obiektu w Rzeszowie będzie kosztowała ok. 60 mln zł. Za rok ma zostać oddany do użytku terminal pasażerski we Wrocławiu za niemal 300 mln zł. Tyle samo ma być wart budynek powstający na lotnisku w Krakowie.

[srodtytul]Okęcie liderem[/srodtytul]

W ciągu najbliższych pięciu lat najwięcej, bo aż 1,4 mld zł, zainwestuje Okęcie. Krakowski port lotniczy szacuje swoje wydatki na ok. 1 mld zł, katowicki – 700 mln zł. Gdańsk i Wrocław wydadzą po ok. 400 mln zł.

Budowa nowego portu lotniczego w Modlinie, która zgodnie z zapowiedziami ma się skończyć w ciągu najbliższych dwóch – trzech lat, ma kosztować ok. 400 mln zł.

Polskie porty morskie mogły korzystać ze wsparcia unijnego już w ramach poprzedniego budżetu unijnego, jednak nie bezpośrednio. Wraz z miastami sięgały po dotacje na inwestycje, które miały poprawić dostęp do portu od strony lądu.

Teraz cztery porty w Gdańsku, Gdyni oraz w Szczecinie i Świnoujściu planują inwestycje warte 1,2 mld zł. – W Świnoujściu powstaną m.in. nowy terminal kontenerowy za ok. 100 mln zł i stanowisko statkowe w porcie zewnętrznym za ok. 200 mln zł – mówi Jarosław Siergiej, prezes spółki zarządzającej portami w Szczecinie i Świnoujściu.

W Gdańsku za co najmniej 40 mln euro belgijski inwestor Sea Invest wybuduje bazę ładunków masowych suchych, która będzie służyć m.in. do przeładunku węgla czy zbóż. Inwestycja ma się zakończyć w ciągu trzech lat.

W Gdyni trwa warte 90 mln zł pogłębianie kanału portowego. Prace mają się zakończyć w październiku tego roku. – W przyszłym roku chcemy rozpocząć wartą 170 mln zł modernizację terminalu ro-ro oraz budowę Nabrzeża Bułgarskiego za ponad 100 mln zł – mówi Janusz Jarosiński, prezes gdyńskiego portu. Plan inwestycyjny portu na najbliższe pięć lat jest wart ok. 450 mln zł.

Najwięcej wydadzą drogowcy – ok. 120 mld zł. Powstać ma w sumie ok. 4 tys. km nowych dróg. – Budowa każdego kilometra trasy to około 100 nowych miejsc pracy, które powstają w trakcie przygotowania inwestycji, jej realizacji i potem eksploatacji – mówi Andrzej Maciejewski, zastępca dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Realizację miliardowych inwestycji od dwóch lat drogowcy powierzają kilku różnym wykonawcom. Tak jak ma to miejsce w przypadku budowy 91 km autostrady A2 ze Strykowa pod Łodzią do Warszawy. Inwestycja o wartości 3,2 mld zł została podzielona na pięć kontraktów o wartości od 425,5 mln zł do 843,5 mln zł. Również 57-km odcinek trasy A4 z Szarowa do Tarnowa, którego budowa warta jest ponad 1,9 mld zł, zrealizują trzy firmy.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?