Ofensywa aut elektrycznych

Daimler, Renault, Nissan, Toyota pracują intensywnie nad autami elektrycznymi, aby zdobyć jak największy udział rynkowy na świecie.

Aktualizacja: 15.09.2010 16:30 Publikacja: 15.09.2010 10:10

Ładowanie Tesla Roadster - sportowego samochodu napędzanego wyłącznie energią elektryczną

Ładowanie Tesla Roadster - sportowego samochodu napędzanego wyłącznie energią elektryczną

Foto: Bloomberg

Szef działu badawczego Daimlera, Thomas Weber zapowiedział rozszerzenie współpracy z Renaultem i Nissanem w zakresie silników elektrycznych, baterii i układów przenoszenia napędu. Toyota z kolei za powiedziała premiery rynkowe 6 pojazdów hybrydowych do końca 2012 r. Opóźni też do 2012 r. początek sprzedaży Priusa w wersji plug-in, aby wejść na rynek na najtańszym pojazdem na świecie tego rodzaju.

Te zapowiedzi świadczą, że producenci samochodów i podzespołów prowadzą wyścig o zdobycie jak najlepszej pozycji w segmencie pojazdów bez emisji spalin, gdy zbliżają się terminy ostrzejszych norm. Świat postanowił bowiem walczyć z ocieplaniem klimatu. Komisja Europejska chce doprowadzić do tego, by wszystkie nowe pojazdy sprzedawane w Europie w 2020 r. emitowały po ok. 95 gramów CO2 na kilometr.

. Renault, Nissan i Daimler podpisały w kwietniu umowę o współpracy w produkcji małych aut, furgonetek i silników. Dotąd dotyczyła Smarta fortwo i Twingo nowej generacji, także wersji elektrycznych, oraz rozszerzenia rodzin Smarta i Twingo.

- Nie będziemy w stanie spełnić nowych norm Brukseli bez pojazdów elektrycznych z bateriami i ogniwami paliwowymi — stwierdził Weber. — Nowa technologia jest dopiero w zalążku i nie będzie też łatwo zarabiać na takich samochodach — dodał.

Dlatego Daimler postanowił rozszerzyć dotychczasowe partnerstwo z Renaultem-Nissanem licząc na obniżenie kosztów. Niemcy zaoszczędzą zwłaszcza na małych 3-4-cylindrowych silnikach. — Sami doszliśmy do produkowania ok. 500 tys. rocznie, z Renaultem może to być kilka milionów — uważa Weber. Liczy też, że Nissan w ramach umowy kupi kilkadziesiąt tysięcy silników Diesla Mercedesa.

Ograniczanie emisji Daimler musi zmniejszyć emisję spalin swych pojazdów — od Smarta po Mercedesy klasy S i C — do poniżej 140 g/km w 2012 r., bo grożą mu grzywny. W 2009 r. miał średnią 180 g/km.

Aby to osiągnąć postanowił w marcu z chińskim BYD opracować elektryczne auta dla Chin. Do 2020 r. chce sprzedawać 150-200 tys. aut bez emisji spalin. Chiny kuszą wszystkich producentów pojazdów premium, bo popyt na nie rośnie wraz z bogaceniem się społeczeństwa. Daimler chce też rozszerzyć współpracę z BMW i kupować w Chinach podzespoły. Firmie z Monachium też to się opłaci, bo będzie oszczędzać po 100 mln euro rocznie od 2012/13 r. na takiej współpracy..

Ofensywa Toyoty Światowy lider z Japonii nie zostaje w tyle. W 2012 r. zacznie sprzedaż Priusa w wersji plug-in jako najtańszego ekologicznego auta na świecie, przewiduje dwa modele elektryczne w USA i dołoży do swej oferty 6 pojazdów hybrydowych. Będzie mieć łącznie 20 modeli korzystających z baterii i układów hamowania produkujących prąd..

Toyota zaczęła wolniej od Nissana czy GM prace nad pojazdami elektrycznymi i hybrydami plug-in. Teraz pokazuje, że stara się nadrobić to po problemach z jakością techniczną. Sprzedaż Priusa plug- in zacznie w czerwcu 2012 i liczy na sprzedaż ok. 20 tys. w pierwszym roku.

Takeshi Uchiyamada z działu projektowania wyrobów twierdzi, że cena tego auta będzie tak zbliżona do obecnej wersji, iż klienci nie będą wahać się z kupowaniem. Rzecznik Toyoty John Hanson ujawnił, że auto będzie tańsze o 3-5 tys. dolarów od standardowej hybrydy Priusa.

To oznacza, że cena w USA wyniesie poniżej 28 tys. dolarów za pojazd ładowany w domu, który na baterii może przejechać pierwsze 21 km. Chevy Volt o zasięgu 64 km ma kosztować 41 tys. dolarów, a Leaf Nissana z zasięgiem 161 km 32 780.

Uchiyamada dodał, że Toyota będzie oferować tańsze auto elektryczne do jazdy na krótkie dystanse, głównie do jazdy na zakupy. Jednocześnie przygotowuje pojazd crossover RAV4 napędzany bateriami produkowanymi przez Tesla Motors. Prototyp zostanie pokazany w listopadzie na salonie w Los Angeles. Nie jest jednak pewne, czy uda się zacząć sprzedaż tego auta w 2012 r.

Szef działu badawczego Daimlera, Thomas Weber zapowiedział rozszerzenie współpracy z Renaultem i Nissanem w zakresie silników elektrycznych, baterii i układów przenoszenia napędu. Toyota z kolei za powiedziała premiery rynkowe 6 pojazdów hybrydowych do końca 2012 r. Opóźni też do 2012 r. początek sprzedaży Priusa w wersji plug-in, aby wejść na rynek na najtańszym pojazdem na świecie tego rodzaju.

Te zapowiedzi świadczą, że producenci samochodów i podzespołów prowadzą wyścig o zdobycie jak najlepszej pozycji w segmencie pojazdów bez emisji spalin, gdy zbliżają się terminy ostrzejszych norm. Świat postanowił bowiem walczyć z ocieplaniem klimatu. Komisja Europejska chce doprowadzić do tego, by wszystkie nowe pojazdy sprzedawane w Europie w 2020 r. emitowały po ok. 95 gramów CO2 na kilometr.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca