Płyny w samolotach żródłem niezgody

Przedstawiciele europejskich lotnisk uważają, że zniesienie w Unii zakazu wnoszenia płynów do samolotów zagrozi bezpieczeństwu transportu

Publikacja: 20.01.2011 18:23

Londyńskie lotnisko Heathrow to członek ACI Europe i najbardziej ruchliwy port lotniczy Europy

Londyńskie lotnisko Heathrow to członek ACI Europe i najbardziej ruchliwy port lotniczy Europy

Foto: Bloomberg

Zrzeszenie Lotnisk Europejskich ACI Europe oświadczyło, że zniesienie obecnego zakazu dla podróżujących spoza Unii do jednego z jej państw członkowskich zagrozi bezpieczeństwu transportu lotniczego.

Termin zniesienia zakazu w kwietniu 2011 uznało za zbyt ambitny.

- To za wcześnie ze względu na ograniczenia dostępnej obecnie technologii — wyjaśnił dyrektor generalny ACi Europe, Olivier Jankovec po przedstawieniu przez tę organizację uwag i zastrzeżeń komisarzowi transportu Siimowi Kallasowi

— Starannie śledziliśmy postępy techniczne w tej sprawie, ale niestety to, co jest obecnie dostępne, nie odpowiada celowi. Potrzebne są takie rozwiązania techniczne, które nie zmniejszą bezpieczeństwa pasażerów i pozwolą utrzymać tempo ich odprawiania — dodał.

W 2006 r. po udaremnieniu przez brytyjską policję spisku mającego na celu wysadzenie płynnym materiałami wybuchowymi 10 samolotów podczas lotów do Ameryki Płn., wprowadzono w Europie zakaz wnoszenia na pokład pojemników z płynami, żelami, kremami i aerozolami większymi niż 100 ml.

We wrześniu 2010 r., przed swoją 37. sesją zgromadzenia ogólnego Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego ICAO ogłosiła, a Komisja Europejska potwierdziła, że podróżujący samolotami będą mogli od kwietnia 2013 r. zabierać na pokład w bagażu ręcznym dezodoranty, szampony i napoje.

Początkowo zakaz miał być zniesiony w kwietniu 2010 r., ale przedłużono go o 3 lata, aby umożliwić zainstalowanie bardziej zaawansowanych skanerów na wszystkich lotniskach Unii. Od najbliższego kwietnia podróżni spoza Unii udający się do jednego z 27 krajów bloku będą mogli wnosić do samolotów płyny, żele i aerozole kupione na lotniskach w ostatnich 36 godzinach przed lotem do Europy. Warunkiem jest zachowanie ich w postaci zapakowanej przez sprzedających (zaklejone torby z rachunkiem).

W kwietniu 2010 r. komisarz Siim Kallas oświadczył, że ostatecznym terminem zniesienia ograniczeń będzie 29 kwietnia 2013 r. Miały zostać złagodzone wcześniej, ale opóźniła się produkcja nowych skanerów. Decyzja Brukseli oznaczała, że wszystkie lotniska europejskie muszą wyposażyć się w drogie skanery nowej generacji do wykrywania płynnych materiałów wybuchowych.

To jest prawdopodobnie główny powód protestu lotnisk. Podkreślają techniczne niedostosowanie skanerów do nowych celów i potrzeb, pomijają natomiast milczeniem koszty ich zakupu, instalacji, obsługi (szkolenie personelu) i serwisowania. Lotnika europejskie rozbudowują się, rzadko które nie robi tego, a to bardzo dużo kosztuje. Ostatnio miały dodatkowe wydatki w związku z dużymi opadami śniegu.

Przygotowania do zimy Komisarz Kallas spotkał się w środę z szefami największych portów lotniczych, Heathrow, Frankfurtu, Paryża i Schiphol (Amsterdam), by zapowiedzieć im przepisy, nad którymi pracuje Bruksela, aby nie powtórzył się świąteczny chaos. Zażądał też przedstawienia planów walki ze śniegiem podczas następnej zimy.

- W transporcie lotniczym trudno przewidzieć pył wulkaniczny, ale wiemy, że zima jest co roku i powinniśmy być do niej przygotowani. Jeśli w Europie Środkowej spadnie nagle 30 cm śniegu, to jest to bardzo wyjątkowe. Ale spadnie centymetr i ogłasza się o anulowaniu lotów, to uważam to za absolutnie nie do przyjęcia — grzmiał komisarz.

Zażądał od dyrekcji lotnisk przygotowania kompleksowych planów postępowania w warunkach zimowych i ogłoszenia ich do października, bo jedną z kluczowych kwestii jest skorygowanie braku informacji, na co tak bardzo skarżyli się podróżni.

Zapowiedział też dołożenie własnych propozycji mających zapewnić świadczenie przez lotniska usług minimum podczas kryzysu pogodowego. Pakiet o liberalizacji branży lotniczej zostanie przedstawiony latem. Kallas wykluczył przepisy, które pozwoliłby zaskarżyć lotniska przez pasażerów; będą mieli prawo dochodzić swego od przewoźników, a ci z kolei od lotnisk. [i]- afp, dpa[/i]

Zrzeszenie Lotnisk Europejskich ACI Europe oświadczyło, że zniesienie obecnego zakazu dla podróżujących spoza Unii do jednego z jej państw członkowskich zagrozi bezpieczeństwu transportu lotniczego.

Termin zniesienia zakazu w kwietniu 2011 uznało za zbyt ambitny.

Pozostało 94% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?