Bank pożyczy 190 mln zł na rozbudowę portu. Do lotnisk, które emitują obligacje na swoje inwestycje dołącza Modlin. Łódzkie lotnisko jest kolejnym, obok Gdańskiego i Warszawskiego, które podpisało z bankiem komercyjnym umowę na emisję obligacji. — To będzie emisja zamknięta o wartości 190 mln zł w całości objęta przez bank. Wykup papierów jest zaplanowany na 2027 rok — mówi Rafał Petsch, dyrektor departamentu Instytucji Finansowych i Sektora Publicznego banku Pekao SA.
Pomorski port może wyemitować papiery warte 195 mln zł. Pierwsze dwie serie zostały już wyemitowane — pierwsza grudniu 2010 roku, druga w styczniu tego. Obie o wartości 6,4 mln zł. Kolejna seria papierów, również o wartości 6,4 mln zł ma zostać wyemitowana w lutym tego roku. Warszawa ma umowę na emisję papierów wartych 240 mln zł — pierwsza transza nie została jeszcze sprzedana. W obu przypadkach emitentem i gwarantem jest Nordea. Zarząd spółki zarządzającej portem we Wrocławiu kończy negocjacje dotyczące emisji papierów na kwotę 190 mln zł. Chce wyemitować papiery 12 letnie. Również Poznań kończy negocjacje z Pekao SA na emisję papierów wartych 130 mln zł. Z tym samym bankiem rozmowy finalizuje również zarząd spółki zarządzającej portem w Modlinie. Mazowieckie lotnisko chce pożyczyć co najmniej 150 mln zł. Rozmowy powinny zostać sfinalizowane do końca pierwszego kwartału tego roku. — Emisje obligacji traktujemy jako substytut kredytu.
Normalna procedura przetargowa zabiłaby taki projekt. Wszystkie zapytania musiały by być kierowane drogą formalną. Potem, w trakcie trwania finansowania nie można by zmieniać umowy. Obligacje są instrumentem bardziej elastycznym i tańszym dla klienta — podsumowuje Petsch.
Kredytowanie lotnisk to dla banków bezpieczna inwestycja. Wszystkie projekty zakładają wsparcie udziałowców, czyli jednostek samorządu terytorialnego w przypadku, gdy spółka nie będzie w stanie sama wykupić papierów.