Plan rozwoju kolei w USA

Wiceprezydent USA, Joe Biden przedstawił plan zdecydowanej rozbudowy sieci kolei w Stanach. Amerykanie chcą zainwestować 53 mld dol.

Publikacja: 09.02.2011 15:05

Plan rozwoju kolei w USA

Foto: Bloomberg

Joe Biden przedstawił na ruchliwym dworcu w Filadelfii szczegóły 6-letniego planu zainwestowania 53 mld dolarów w rozbudowę torowisk i trakcji oraz na rozpoczęcie realizacji programu superszybkiej kolei. Stany pozostają znacznie w tyle za Japonią, Chinami i Europą.

Plan zakłada rozwijanie trzech rodzajów transportu kolejowego: lokalnego do 145 km/h, regionalnego z prędkością 145-200 km/h i ekspresowego ze składami kursującymi z prędkością 200-400 km/h.

Obecny wiceprezydent zasłynął podczas ponad 30-letniej kariery senatora tym, że codziennie dojeżdżał pociągiem do pracy w Waszyngtonie ze swego domu w Wilmington, Delaware. Niektórzy policzyli, że korzystał z usług kolei 7900 razy. Dzięki tym podróżom stał się największym zwolennikiem rozbudowy i modernizacji sieci transportu publicznego.

- Jako wieloletni klient i rzecznik Amtraku (największego operatora kolejowego w USA) rozumiem potrzebę zainwestowania w nowoczesny system szlaków kolejowych, co pomoże przybliżyć różne społeczności, zmniejszy wąskie gardła i zapewni jakość, miejsca pracy dla fachowców, czego nie da się zlecić nikomu innemu — stwierdził wiceprezydent. — Ten plan pomoże nam w tym, zwiększy też dostęp wielu Amerykanom do wygodnej superszybkiej kolei — dodał.

- Stany powinny pójść za przykładem Japonii i Chin, zbudować superszybką kolej. Jeśli tego nie zrobimy, to powiedzcie mi, jak Ameryka będzie w stanie przewodzić światu w XXI wieku? — argumentował na konferencji z udziałem ministra transportu Raya LaHooda.

Władze zainwestowały w ostatnich 2 latach 10 mld dolarów w kolej, większość tych pieniędzy pochodziła z pakietu bodźców dla gospodarki amerykańskiej, przyjętego z inicjatywy prezydenta Baracka Obamy.

W budżecie na 2012 r., który ma być przedstawiony w przyszłym tygodniu, przewidziano 8 mld dolarów na kolej; reszta pieniędzy zostanie rozłożona na 6 lat. Plan wywołał natychmiast sprzeciwy republikanów, którzy żądają zmniejszenia o 2,5 bln dolarów w ciągu 10 lat w wydatkach administracji. Republikanie w Izbie Reprezentantów argumentują, że szybką kolej należy budować z pieniędzy prywatnych, a nie publicznych.

Przeciwni rozbudowie kolei są także konserwatywni gubernatorzy stanów. Kilku z nich nie zgodziło się na federalne finansowanie budowy połączeń superszybkiej kolei, bo uważają to za marnowanie pieniędzy podatników.

Zwolennicy rozwijania transportu publicznego wskazują na zapóźnienie Ameryki wobec innych krajów. Chiny planują przeznaczenie 451-602 mld dolarów w latach 2011-15 na rozbudowę sieci superszybkiej kolei.

Joe Biden przedstawił na ruchliwym dworcu w Filadelfii szczegóły 6-letniego planu zainwestowania 53 mld dolarów w rozbudowę torowisk i trakcji oraz na rozpoczęcie realizacji programu superszybkiej kolei. Stany pozostają znacznie w tyle za Japonią, Chinami i Europą.

Plan zakłada rozwijanie trzech rodzajów transportu kolejowego: lokalnego do 145 km/h, regionalnego z prędkością 145-200 km/h i ekspresowego ze składami kursującymi z prędkością 200-400 km/h.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca